De CEO van iRobot, de makers van de inmiddels wel welbekende Roomba robotstofzuiger, kan niet tellen. Het is waar. Colin Angle vertelde op een tech-conferentie in Beijing dat inmiddels al 20 procent van de stofzuigers wereldwijd robots zijn en dat iRobot 70 procent van die markt in handen heeft. iRobot heeft tot nu toe 14 miljoen Roomba’s verkocht, maar volgens die redenering zijn is 20 procent van de wereldmarkt 20 miljoen stofzuigers en zijn er dus maar 100 miljoen stofzuigers op de wereld in gebruik.
Nu weten we niet hoe de stofzuiger-situatie is de hele wereld, wellicht zijn er hele continenten die ze niet gebruiken en dat angstvallig geheim houden, maar het lijkt niet aannemelijk aangezien er alleen in China al tegen het half miljard families zijn. Dat cijfer kunnen we dus rustig onder het kopje ‘bullshit’ zetten, want in realiteit is het dus eerder twee procent dan 20 procent. Erger nog: het gaat langzaam, want in 2012 was het totale aantal verkochte robotstofzuigers al 8 miljoen, volgens iRobot’s eigen infographic.
Dat doet echter niks af aan het feit dat de robotstofzuigers oprecht wel goed verkopen, zeker in Nederland. Het is een grote markt en ondanks dat veel eigenaars toch niet zo weinig zelf hoeven te stofzuigen als ze hoopten bij de aanschaf van een Roomba of concurrerende robot die je regelmatig tegen je enkels tikt blijft die wel groeien. Angle is overtuigd dat robotstofzuigers, in elk geval de versies die we over een paar jaar zullen aanschaffen, een belangrijk onderdeel zullen zijn van een slim huis, met een AI die de fysieke robots in een huis kan vertellen wat ze moeten doen.
Of die toekomstvisie al in de komende jaren gaat uitkomen is nog volstrekt onduidelijk, maar dat iRobot met hun voorsprong in de markt een grote speler kan gaan worden is een ding dat zeker is. Er is ruimte genoeg voor andere partijen om met een radicaal nieuw design de markt weg te kapen, maar dan moet dat er wel komen. Of iRobot zelf grote veranderingen in de lijn van iBots gaat aanbrengen zei Angle niet, maar de focus van het bedrijf ligt in elk geval op de thuissituatie van consumenten. Ze deden hun defensie- en security-divisie recent van de hand, dus iRobot wil koste wat kost in de huiskamer blijven. Ze mogen, zo lang de Roomba’s met elke revisie beter worden en we meer van dit soort video’s krijgen.
© iRobot