19.10.2016
Nieuws

Uber gebruikt drones om (anti)reclame te maken

By: Redactie Dutchcowboys

BlogNieuws

Elk bedrijf wil onder de aandacht komen, zeker als ze groeiende zijn. Er wordt wel eens gezegd dat er geen slechte aandacht bestaat en hopelijk voor Uber is dat waar, want als bedrijf komen ze wel vaak negatief in het nieuws. Of het nu het uitknijpen van de chauffeurs is of het eindeloze juridische gesteggel over hun diensten in bepaalde landen, met Uber is er voor elke coole actie ook gedoe. Nu hebben ze in Mexico City weer iets gedaan dat ze geen populariteitsprijs oplevert.

Drone troll

Uber heeft namelijk op drukke wegen in Mexico City drones geplaatst die vlak boven het stilstaande verkeer staan en briefjes met teksten als “rij je alleen? Daarom kun je dus de vulkanen niet zien” vasthouden. De vulkanen in kwestie zouden te zien zijn als Mexico City geen structurele smog zou hebben. Het is een advertentie voor de UberPOOL service. Mexico City heeft meer Uber-klanten dan welke andere stad ter wereld ook en Latijns Amerika is een van de grote groeimarkten voor Uber.

Onsympathiek

De reacties zijn, zoals je zou verwachten, niet mals: los van het feit dat mensen het niet waarderen om gepest te worden zijn er ook veel reacties die niet blij zijn met de methode waarop de boodschap gebracht wordt. De foto spreekt daarbij boekdelen: een billboard naast de weg is nog makkelijk te negeren, maar een drone die vlak boven je auto zweeft is niet alleen directer, maar ook moeilijker te negeren.

Het leidt af, er is een risico dat er iets mis gaat en dat er eentje op je dak valt en het voelt niet goed, zoveel is wel duidelijk. Wellicht dat de enige reden dat Uber hiermee weg komt zonder rechtszaak is dat het in Mexico gebeurt, maar in de rechtbank van de publieke opinie zijn ze in elk geval schuldig bevonden aan slechte smaak.

[Afbeelding © MIT technology review]

Share this post