Als het je ooit is opgevallen, zul je het voor altijd blijven zien: de tijd in advertenties van Apple voor iPhones en iPads hebben altijd de tijd op 9:41 staan. Maar waarom toch? Het heeft alles te maken met die dag in 2007 dat de eerste iPhone werd aangekondigd. Dat gebeurde toen namelijk om 9:42. Een minuutje later dus, maar de officiële productfoto’s gaven wel precies die tijd aan en dat is tot jaren later zo gebleven.
Het veranderde allemaal pas naar de 9:41 die je nu altijd ziet toen de iPad uitkwam in 2010. Sindsdien staat op elk officieel shot van een die categorie die tijd, zoals je ook kunt zien in de video van Business Insider.
De reden was eigenlijk simpel: Apple’s keynotes zijn getimed, waarbij de grote aankondigingen 40 minuten na begin staan gepland. Als alles dan goed gaat kondig je als spreker het product dus aan met de juiste tijd erop. Zo werkt het niet altijd, maar ervaring leert dat het effectief erop neerkomt dat de tijd altijd lijkt te kloppen.
Dat gaat niet altijd precies tot op de minuut goed, en uiteindelijk is het zo’n klein detail dat het de meeste mensen nooit zal opvallen omdat ze juist naar alles behalve de tijd kijken bij een plaatje of video van een nieuw apparaat. Het is pas na verschillende presentaties en plaatjes achter elkaar te zien dat je het verband ook ziet.
De enige uitzondering op de regel is trouwens de Apple Watch, die een tijd aangeeft van 10:09. Het is in de horloge-branche gewoon om de klokjes op 10:10 gelijk te zetten, zodat eventueel aanwezige wijzers niet voor het logo van het horloge zitten, maar Apple denkt ook in die categorie net iets sneller te zijn, dus ze hebben er 10:09 van gemaakt. Ze blijven toch eigenwijs in Cupertino.
[Afbeeldingen © Apple]