Michelin heeft vorige maand in Palm Springs (Californië) even heel de autowereld laten zien hoe je de introductie van een nieuw product doet. Een nieuwe band is nou niet bepaald een sexy product, maar met deze introductie laat de bandenfabrikant zien het te snappen.
Vloggers, bloggers, celebrities en petrolheads met een flinke schare volgers op sociale media kwamen vanuit de hele wereld naar de VS om daar de nieuwe band van Michelin uit te proberen! Dat gebeurde op het circuit van de Thermal Club, maar ook met een rit door het Joshua Tree Nationale Park.
En dit allemaal voor de nieuwe band, de Michelin Pilotsport 4S.
Het is nogal een operatie geweest! Een paar weken lang mensen van over de hele wereld invliegen naar Palm Springs. Waarbij de meesten ook nog even een paar dagen relaxen hadden in LA, om daar even bij te komen van de jetlag. Michelin heeft voor deze introductie kosten, nog moeite gespaard. Maar weet op deze manier wel echte brand-ambassadors te creëren. Iedereen was lovend over de hele experience. Maar first things first, waar het allemaal om draait, de nieuwe band.
De nieuwe Pilot Sport 4 S van Michelin is een zogenaamde ‘ultra high performance’ band en deze is voornamelijk ontworpen voor sportwagens. De band heeft een uitstekende precisie en beschikt daarnaast ook over een uniek stuurvermogen. Daar wordt nog aan toegevoegd dat hij garant staat voor een optimale prestatie en veiligheid op iedere ondergrond en in welke situatie dan ook.
In een aantal onafhankelijke tests weet de nieuwe band tegenover een vijftal concurrenten op meerdere testcriteria bovenaan te eindigden.
Het is een van de best presterende en meest sportieve banden die Michelin ooit voor het grote publiek heeft ontworpen, en deze wordt geproduceerd met behulp van fabricageprocedés en materialen die rechtstreeks afkomstig zijn uit de autosport, zoals het FIA World Endurance Championship en de belangrijkste wedstrijd van dit kampioenschap, de 24 uur van Le Mans, maar ook uit de Formule E en het World Rally Championship.
Om zelf te beleven hoe goed deze band is waren er een aantal test te volgen op het circuit van The Thermal Club.
Te beginnen met de een kort circuit. “Track test” zoals de Amerikanen het noemen. Een ronde van een paar honderd meter uitgezet tussen pionnen. Waarvan een stukje nat wegdek, de overgang naar droog wegdek, veel bochten, en om de ronde af te sluiten een remtest.
Dit is een test waarbij je echt goed de verschillen gaat merken. Het circuit leg je af in twee keer dezelfde auto, een BMW M3 in dit geval, met een keer de nieuwe Michelin Pilot Sport 4 S band, en de andere keer in een soortgelijke band van de concurrentie. Het belangrijkste meetpunt hierbij was de remtest aan het einde van ieder rondje. Optrekken tot 70 mph, vol in de remmen, en met een stopwatch werd de tijd bijgehouden die het duurde alvorens je tot stilstand komt. Met een eenvoudige rekensom was zo de overbrugde afstand uit te rekenen.
Conclusie aan het einde van de dag. Iedereen stond toch echt eerder stil met de nieuwe Michelin band. Iets dat ook overeen komt met tests van de onafhankelijke Duitse organisatie TÜV SÜD.
De nieuwe Michelin Pilot Sport 4 S had bij die tests een remweg van slechts 33,66 meter nodig om van 100 km/u tot stilstand te komen. De beste band van de directe concurrentie doet daar bijna een meter meer over (+0,83 m).
Na de eerste track test weet je een beetje wat de band kan. Tijd om er het maximale uit te halen. Dat gebeurde in een aantal rondjes lead & follow over het circuit. In de eerste auto neemt een professionele coureur plaats, die in de perfecte lijn over het circuit zal rijden. Jij moet volgen. En als dat goed gaat zal het tempo opgevoerd worden om zo het maximale uit de nieuwe band te kunnen halen. Op momenten dat je denkt dit is wel de limiet, hoor je de coureur voor je over de speaker roepen: Go faster, faster, faster!
En om de dag op het circuit af te sluiten worden er nog een aantal hot lab’s gereden. Dan neem je plaats op de bijrijders stoel. Professionele coureurs, ondermeer de oude Stig, gaan dan even laten zien hoe je zo snel mogelijk over dat circuit vliegt.
En dan stond er nog een rondje Nationaal Park gepland. Een aantal supercars, waaronder een Audi R8 v10, Ferrari California T en Mercedes AMG C63 stonden klaar voor een rit naar en door het Joshua Tree National Park.
Een nationaal park in het zuiden van de staat Californië, en ten noorden van Palm Springs. Het park wordt gekenmerkt door twee totaal verschillende woestijnlandschappen: De lage Colorado Desert in het zuidoosten en de hoger gelegen, vochtigere en iets koelere Mojave Desert. Dat is het gebied waar “Joshua trees” (Yucca brevifolia) groeien, een plantensoort uit het geslacht Yucca, waar het park zijn naam aan dankt.