Eerder deze week vond in Madrid de introductie van de Toyota C-HR plaats, een echt vernieuwende crossover. Een auto die specifiek gebouwd is voor de Europese markt, maar waarvoor inmiddels al wel wereldwijd interesse is.
Men heeft voor de C-HR bij Toyota gemikt op drie belangrijke pijlers: Fun to drive, safety en styling. Het is een crossover maar hij rijdt en begeeft zich over de weg als een hatchback. De C-HR heeft een goede wegligging, stuurt soepel door de bochten en heeft genoeg vermogen voor iedereen die plezier haalt uit autorijden. Allemaal factoren die zorgen voor de ‘fun to drive’.
Uiteraard speelt ook veiligheid een belangrijke rol. Als enige uit het crossover segment beschikt de C-HR over een uitgebreid Safety-pakket. Het Toyota Safety Sense-pakket bestaat uit: een Pre-Collision System met Pedestrian Detection, Adaptive Cruise Control, Lane Departure Alert met Steering Control, Automatic High Beam en Road Sign Assist.
En tot slot valt de Coupé High Rider natuurlijk echt op door zijn uitdagende coupé-design. Alles klopt aan de C-HR. Over ieder detail is nagedacht. Hetgeen geldt voor zowel het interieur als het exterieur.
De Toyota C-HR staat op een volledig nieuw TNGA-platform (Toyota New Global Architecture). Dit geavanceerde platform heeft ondermeer gezorgd voor 65 procent meer stijfheid in de carrosserie en een lager zwaartepunt. Daarnaast is achter een multi-link wielophanging met double wishbones toegepast. Drie dingen die samen zorgen voor meer ‘fun to drive.’
Tijdens testsessies op de Duitse Nürburgring is het onderstel van de crossover helemaal uitontwikkeld. De Toyota C-HR heeft eerder dit jaar zelfs deelgenomen aan de 24 Uur van de Nürburgring. Allemaal om ervoor te zorgen dat je in deze crossover veel rijplezier zal en kan beleven.
De crossover komt beschikbaar in twee modellen: als 1.2 Turbo (85 kW/116 pk) en 1.8 Hybride (90 kW/122 pk). De 1.2 Turbo is standaard voorzien van een handgeschakelde 6-versnellingsbak en kan 1.300 kg trekken. De Turbo is ook leverbaar met All Wheel Drive, gecombineerd met een standaard automaat. De Hybride heeft altijd een standaard automaat. Er is onder meer keuze uit een Bi-Tone of Bi-Tone Plus versie waarbij het dak altijd in chique zwart is uitgevoerd, ongeacht de carrosseriekleur.
Toyota is wereldwijd een van de voorlopers op gebied van veiligheid. Iets dat we uiteraard ook terugzien in de nieuwe C-HR. Als enige in het crossover segment is de auto uitgerust met vijf actieve veiligheidssystemen. Die samen het zogenaamde Toyota Safety Sense-pakket vormen.
Te beginnen met het Pre-Collision System, een botspreventiesysteem. Ideaal voor bijvoorbeeld in de file als jij even wat minder alert op zit te letten. Je krijgt dan een heel duidelijke melding dat het tijd wordt om te gaan remmen! Dit systeem is eveneens voorzien van voetgangersdetectie (Pedestrian Detection).
Aangevuld met Adaptive Cruise Control, rijstrookassistentie (Lane Departure Alert met Steering Control), automatische grootlichtassistent (Automatic High Beam) en verkeersbordenherkenning (Road Sign Assist) zorgen ervoor dat je veilig de weg opgaat met de C-HR.
Akio Toyoda, CEO en President van Toyota, heeft zijn ontwerpers deze keer uitgedaagd, hij wilde een meer uitgesproken designkoers gaan varen, en daar ze met vlag en wimpel in geslaagd. De wagen is niet echt te vergelijken met een ander model dat al op de markt beschikbaar is. Wat verder echt opvallend is te noemen, is het feit dat het definitieve ontwerp van de auto heel dicht bij het ontwerp van de conceptcar is gebleven.
Het interieur sluit verder naadloos aan op de uitdagende coupé-look van de crossover. Aandacht voor details en afwerking kenmerken het interieur en de op de bestuurder gerichte cockpit. Alle materialen zijn zorgvuldig gekozen, het dashboard is gelaagd opgebouwd en stijlvol afgewerkt met een lederachtige en hightech finish. Pianolakzwarte accenten geven het ruime interieur een eigentijdse en luxe uitstraling.
Toyota ziet de C-HR niet als een niche model. De verwachting is dan ook dat ze er in het eerste jaar zo’n 100.000 gaan verkopen. Ze boren ook een nieuwe doelgroep aan, omdat de wagen niet op een bestaand model lijkt.
Vanaf 25 november staat hij bij de dealer. Dus ga zeker even een testritje maken!