Afgelopen vrijdag was het Singles Day. Singles Day is een dag voor alle alleenstaanden in China. Op deze dag geven ze zichzelf een cadeau. Je kunt het vergelijken met Valentijnsdag. Echter geven Chinezen in plaats van aan hun geliefden, zichzelf een cadeau. Best bijzonder als je het mij vraagt.
Singles Day is echter een groot commercieel evenement te noemen. Het gaat er vandaag de dag namelijk om zoveel mogelijk cadeaus te bestellen via het internet. Met name voor Alibababa is Singles Day dan ook een zeer groot succes! Afgelopen vrijdag hebben ze een omzet van bijna 13,9 miljard euro geboekt. Na 4,25 minuten zou de omzet teller al op één miljoen euro hebben gestaan.
In Nederland is deze dag nog vrij onbekend, maar je kunt rustig aannemen dat hier verandering in gaat komen. Denk maar eens aan het concept van Black Friday (dit jaar op vrijdag 25 november 2016). Op Black Friday doen winkeliers van alles en nog wat in de uitverkoop met als doel de verkoop te stimuleren. Niet voor niets is deze dag in Amerika de dag met de hoogste omzet van het jaar. En wat denk je van Cyber Monday, de online tegenhanger. Ook hier geven winkeliers hoge kortingen. Cyber Monday is altijd de eerste maandag na Black Friday en de aanbiedingen zijn alleen dan online verkrijgbaar.
Singles Day is bij ons nog relatief onbekend. De verwachting is echter dat dit net als Black Friday en Cyber Monday ook in Nederland de komende jaren een groot commercieel succes zal gaan worden. Het is namelijk de wet van de grote aantallen: wat in China een succes is met zoveel vrijgezellen, moet in Nederland ook wel aanslaan. En een dag waarop alle vrijgezellen van Nederland zichzelf een cadeautje geven, dat is toch een briljant marketingconcept? Aan de slag dus, marketeers van Nederland!