De cookiemelding op websites – vaak een doorn in het oog – zou zomaar weer kunnen verdwijnen. De Europese Commissie in Brussel wil de cookiewet namelijk aanpassen omdat deze in de huidige vorm nauwelijks effectief is. Het zou daarnaast ook vooral voor onnodige last aan beide kanten zorgen, bij bedrijven maar ook bij consumenten. Het blijkt uit een voorstel dat vandaag werd gepresenteerd. Voorgesteld wordt om internetgebruikers in de browser niet langer te vragen of ze cookies willen accepteren of weigeren als het gaat om niet-privacygevoelige informatie zoals bezoekersaantallen.
Die onnodige last is begrijpelijk want veel mensen klikken op akkoord zonder dat nu eigenlijk precies weten waar ze toestemming voor hebben gegeven. Het voorstel dat vandaag bekend gemaakt is, moet nog wel worden goedgekeurd door het Europees Parlement en door de EU-lidstaten, voordat we voorgoed verlost zijn van de vooral irritante meldingen.
Het einde van de cookiebanner werd overigens al aangekondigd eind december, toen het concept van nieuwe Europese telecomregels uitlekte.
In het voorstel van de Europese Commissie is echter nog meer te lezen dan alleen een voorstel om de cookiewet aan te passen. Het gaat ook over onder andere de privacy van burgers in de EU en de verwerking van privégegevens. Ook WhatsApp wordt hierin genoemd: de EC wil namelijk het toezicht op chat-apps uitbreiden.
Dat geldt ook voor bijvoorbeeld Skype en Facebook Messenger. Ze moeten aan dezelfde strenge privacyregels voldoen, die bijvoorbeeld ook gelden voor reguliere telecomaanbieders.
Zo moeten bijvoorbeeld de inhoud van de berichten en gegevens over tijdstip en locatie van het versturen worden verwijderd als de gebruiker heeft aangegeven dat hij of zij niet wil dat het wordt bewaard.