Sommige merken maken kerstcommercials die legendarisch zijn, zoals Coca Cola bijvoorbeeld. Bij het zien van de kerstman met zijn vrachtwagen vol flesjes cola, krijg je spontaan zin om de kerstspullen van zolder te halen en de kerstboom op te tuigen. En dat muziekje eronder… Holidays are coming… Vorig jaar kwam onder andere Apple met een mooie commercial voor de kerst maar nu is daar ook IKEA.
De kerstcampagne van IKEA draait om drie jongetjes die net voor kerst een plannetje smeden. Operation Treenapping heet het. En je moet zelf maar even kijken, want video’s uitleggen is niet leuk.
Deze campagne is gemaakt voor IKEA België en is bedacht en uitgevoerd door DDB Brussels. Het draait om wat IKEA de essentie van kerst vindt: samenzijn.
Miguel Aguza van IKEA België zegt daarover: “de weken rondom kerst draaien om het vieren dan je samen bent met geliefden en familie. De een koopt dure cadeau’s, de ander kookt een eenvoudige maaltijd en zet kaarsjes op tafel. Voor ons maakt het niet uit op welke manier je kerst viert, we willen alleen maar duidelijk maken dat dit de essentie van kerst is. Samenzijn. En hoewel de rol van ons merk misschien niet zo duidelijk is in deze video, hoe jij ook kerst wil vieren: wij zijn er om je te helpen.”