12.04.2017
Social Media

Het PR-drama van United Airlines gaat viral

By: Henk de Hooge

BlogSocial Media

Het incident van luchtvaartmaatschappij United Airlines heeft inmiddels zo’n beetje alle nieuwsrubrieken en media wel weten te halen. Tijdens een vlucht die letterlijk was overboekt, wat zoveel betekent als dat er meer vliegtickets verkocht zijn dan het aantal beschikbare plaatsen in het vliegtuig, werd door loting een passagier uitgekozen die helaas weer uit moest stappen. De beste man, dokter van beroep, weigerde en werd daarna met redelijk grof geweld uit het vliegtuig verwijderd door bewakingspersoneel.

United Airlines gaat viral

Dom, lomp en redelijk kansloos want in 2017 zet iedereen z’n smartphone aan en filmpt op z’n gemak het drama. Wat daarna gebeurt weten we inmiddels ook, het filmpje komt op sociale media en ‘there it goes’. Natuurlijk klapt daarover heen de media en komt er nog een golf van ellende. Nog meer shares en als je geluk hebt pakken ook de showprogramma’s het op. Zo gebeurt het en speel je de hoofdrol in de Late Night Show van Jimmy Kimmel en anderen.

Tot overmaat van ramp meent de CEO van United Airlines er nog een schepje bovenop te doen met wat gepeperde uitspraken via social media. Dan heb je zo’n beetje alles gedaan want je niet moet doen. Let wel, het was niet de man zijn fout dat het vliegtuig was overboekt, dat ligt aan de luchtvaartmaatschappij zelf. PR-bureaus smullen van dit soort incidenten en hebben een case om te laten zien wat er mis kan gaan met ‘bad-PR’. Het levert in ieder geval weer een hoop tweets, inhakers en andere fun op want in 2017 kom je met dit soort blunders niet meer zonder kleerscheuren weg.

Alle tweets en inhakers op een rij:

Share this post