KLM heeft een brandbrief naar Schiphol gestuurd over de steeds groter wordende drukte op de luchthaven. Deze drukte zorgde de afgelopen tijd al voor forse vertragingen bij het inchecken, waardoor een hoop reizigers te laat bij de gate waren. Het trieste resultaat zijn frustraties die hoog oplopen en dan worden afgereageerd op het cabinepersoneel, die ons juist zo aangenaam mogelijk wil laten vliegen.
Door het grote aantal vluchten is de drukte een gegeven. Natuurlijk zullen nog meer incheckbalies en voldoende douanepersoneel zeker gaan helpen, al blijf je afhankelijk van de nervositeit van degene die beoordeelt of je handbagage alsnog uitgebreider moet worden gecontroleerd. Wie veel vliegt zal dat kunnen beamen. Maar ook hier kun je zelf echt wat aan doen. De onderstaande tips zullen de grote drukte niet kunnen tegenhouden maar zorgen er wel voor dat het allemaal wat vlotter en met minder frustraties ook kan.
Wie gaat vliegen kan het beste op tijd op de luchthaven zijn. Veel meer opties dan auto of trein zijn er eigenlijk niet. En beide kunnen een belangrijke rol spelen of je op tijd bent of niet. Juist als je te laat komt is de kans dat je gestrest raakt alleen maar groter. Veel maakt uit van het tijdstip waarop je vliegt. Is dat in de vroege ochtend, plan dan nog beter je reis richting Schiphol want treinen zijn een drama tijdens de spitsuren. En ook de snelle treinen zijn op dit punt geen enkele garantie!
Met de auto is het al niet veel beter en is in de ochtend naar Schiphol regelmatig een puinhoop op de weg met lange files. Wat je het beste kunt doen is toch extra vroeg gaan en dat betekent vaak met de auto gaan om de eenvoudige reden dat er vroeg in de ochtend nog geen treinen rijden (als je dus bijvoorbeeld vanuit het zuiden van het land moet komen). Het alternatief is een hotel te boeken dicht bij de luchthaven. Dat kost wel wat extra maar je komt wel op tijd en uitgerust op de luchthaven.
Tegenwoordig is het nagenoeg bij alle luchtvaartmaatschappijen mogelijk om vooraf via internet in te checken. Het voordeel is dat je daarna meerderde opties hebt om je boarding pass alvast thuis af te drukken of naar je smartphone te sturen. Wie met KLM vliegt kan zijn boarding pass zelfs via Facebook Messenger ontvangen, en je ontvangt dan ook aanvullende vluchtinformatie over de actuele vertrektijden en de gate. In alle gevallen scheelt dat tijd en kun je als je geen koffers hebt in te checken sowieso direct door naar de bagagecontrole en douane. Dat scheelt weer tijd en zorgt voor minder wachttijden bij onder andere de incheck-apparaten.
Veel van de problemen die voor vertraging zorgen hebben alles te maken met je bagage. Een onderwerp wat eigenlijk veel te weinig aandacht krijgt en werkelijk kan helpen om sneller aan de gate te zijn. Bij veel luchtvaartmaatschappijen mag je maar één stuk handbagage meenemen, en dan ook nog alleen met de juiste afmetingen. Meer mag alleen als je daar bij het inchecken toestemming voor hebt gekregen. Wie denkt lekker slim te zijn en toch met z’n koffer en rugzak aankomt zorgt daarmee direct voor problemen. Het inchecken van je koffer bij meerdere stuks bagage zorgt er gewoon voor dat alles sneller verloopt op de luchthaven. De 10 minuten extra op de plaats van je bestemming om eerst je koffer op te halen wegen niet op tegen de problemen die je anders kunt veroorzaken.
De controle van je bagage op Schiphol behoort tot de strengste in Europa. Wie veel vliegt zal dat kunnen beamen. Eigenlijk kun je er geen peil op trekken wat nu echt de regels zijn. De ene keer gaat je camera zonder tekst door, de volgende keer wordt hij aan een uitvoerig onderzoek onderworpen. En zo gaat het ook toiletspullen. Je dient sowieso zelf de regels te kennen ten aanzien van vloeistoffen en apparatuur. De snelste manier om door de bagagecontrole te komen waarbij je niet in de rij moet staan om je koffer (of tas) opnieuw te laten onderzoeken is zoveel mogelijk wat vragen kan opleveren eruit halen.
Daarbij moet zoveel mogelijk ook nog in gescheiden bakken worden gedaan. Wat je beter niet in je bagage kunt laten zitten zijn: Laptop en tablet (die moeten er sowieso uit), fotoapparatuur, tasjes met snoeren, gear (hieronder vallen heel veel elektronica) en je toilettas. Zorg dat alle zalfjes en spuitbusjes (klein) in het desbetreffende plastic zakje zitten. Dan nog ben je afhankelijk van degene die op de knop drukt om je bagage extra te onderzoeken maar het gaat echt tijd schelen. Doen we dit allemaal, dan gaat het gewoon sneller.
Wie zijn riem aanhoudt, papieren geld in z’n broekzak laat zitten, een armband aanheeft – of een iets te groot uitgevallen ketting – heeft een grote kans volledig te worden gecontroleerd. Dat betekent als de zeer geavanceerde en nieuwe security scanner je armband ziet, het personeel toch denkt je volledig te moeten controleren. Dat kost tijd en soms ook ergernis bij mensen. Het beste is ook hier alles af en uit te doen zodat je direct kunt doorlopen en je bagage weer kunt inpakken.
Belangrijkste is dat je niet probeert eigenwijs te zijn. Ook al vind je iets overbodig, en dat komt best vaak voor, dan nog moet je beseffen dat het personeel er voor onze veiligheid is. Mensen hebben de ruimte daar hun eigen interpretatie aan te geven hoe vervelend dat ook mag overkomen. Blijf altijd rustig en correct, ook dat zal helpen. Je bent dus wel even bezig om een en ander uit doen maar de tijdwinst is er echt en de doorloop voor de bagagecontrole kan zo maar een stuk sneller verlopen als we ons hiervan bewust zijn.
Als laatste moet je beseffen dat regels niet overal hetzelfde zijn. Vlieg je naar de VS dan weet je dat een interview krijgt waarom je naar de VS komt en wat je er van plan bent te gaan doen. Het kan daarna zomaar voorkomen dat je nog drie keer je papieren moet laten zien. Vlieg je echter terug dan lijkt het erop dat ze blij zijn dat je vertrekt want je hoeft niets uit je koffer te halen, buiten je laptop dan. De security scans in het land van Donald Trump lijken betere ogen te hebben en kunnen alles in je koffer detecteren. Reis je naar het zuiden, trek dan gerust ook je schoenen uit want menig vliegveld staat tijdens de controle niet toe dat je deze aanhoudt.
Update 26 juni: Schiphol start experiment met ‘no trolley’-doorgang
Schiphol gaat de komende maanden experimenteren met een ‘no trolley’-doorgang voor passagiers die geen of weinig handbagage bij zich hebben. Dit naar aanleiding van de enorme drukte op de Luchthaven tijdens de meivakantie.
Het ‘no trolley’-experiment maakt deel uit van een Europees project en zou de wachttijd bij de controle aanzienlijk moeten verbeteren als passagiers worden gescheiden. In praktijk zal het er op neer gaan komen dat meer mensen hun bagage vooraf moeten inchecken. Of zij dit gaan doen is maar de vraag, net als dat de wachttijden om je koffer in te checken dan daar niet gaan oplopen.
Later deze week komt Schiphol met een update over het experiment en moet duidelijk worden welke criteria er worden toegepast voor passagiers gebruik mogen maken van een snellere procedure. Het uiteindelijke doel van het Europees project is om de wachttijd tijdens de volledige reis met een uur te reduceren.
Sinds vorig jaar heeft Schiphol er een (tijdelijke) nieuwe vertrekhal bij welke uitkomt tussen de B- en de C-pier waar vluchten naar Schengen-landen van vertrekken. De hal is nog steeds niet echt bekend bij veel reizigers en ligt als je de luchthaven bezoekt aan de rechterkant. In deze vertrekhal vind je de incheckbalies Lufthansa, SWISS, Austrian Airlines en LOT Polish Airlines. Ook KLM heeft er inmiddels extra balies. Het is een snelle manier om direct naar de gate te gaan en soms is het er aanzienlijk minder druk.
Vliegen is een geweldige manier om snel op de mooiste en leuke bestemmingen te komen. Of het nu voor je werk is of privé. De spelregels op luchthavens zijn nu eenmaal bepaald. Hou je eraan, werk mee en wees voorbereid. Doe je dit dan stap je sneller en minder ongenoegen de cabine in en vlieg je echt een stuk prettiger.
© header: Nataraj – Fotolia