Het is inmiddels twintig jaar geleden dat Renault ’s werelds eerste compacte MPV (multi purpose vehicle) introduceerde. In 1996 werd het een baanbrekend design genoemd. Een jaar later werd de Renault Scenic de auto van het Jaar. Volgens de statistieken zijn er bijna vijf miljoen van verkocht waarvan meer dan 150.000 in Nederland. Je kunt dus gerust zeggen dat de Scenic een van de succesnummers is van het Franse merk wat bij nieuwe modellen door de jaren heen de markt heeft weten te verrassen met een frisse kijk op design en techniek.
Ook nu komt Renault met een zeer modern ogende nieuwe Scenic welke is ontworpen door de Nederlander Laurens van den Acker. De Scenic kreeg zijn vuurdoop tijdens de Autosalon van Genève in maart dit jaar. Opvallend is het nieuwe paradepaardje van Renault zeker, wat mede komt door de tweekleurige carrosserie, de standaard 20″ wielen (een wereldprimeur in dit segment) en de zeer grote bijna vlakke voorruit.
Renault brengt de nieuwe Scenic op de markt met vier dieselmotoren en twee benzinemotoren. Naast deze versies komt er tevens een dieselmotor welke is uitgebreid met de nieuwe Hybrid Assist-techniek van Renault. Alle versies zijn verder standaard uitgerust met de moderne rijhulpsystemen en veiligheidsvoorzieningen, zoals Active Emergency Braking System (AEBS) met Pedestrian Detection (voor overstekende voetgangers). Wij reden voor een eerste impressie zowel met de 130 pk benzine- en 160 pk dieselmotor met automaat naast en kortere testrit om de hybrid te ervaren. Drie verschillende auto’s die eigenlijk allen een prettige rijervaring opleveren al gaat onze persoonlijke voorkeur naar de 160 pk diesel met automaat.
De nieuwe Scenic is met recht een ruime MPV die opvalt door de tweekleurige carrosserie, de grote en vlak geplaatste panoramische voorruit en een wielbasis waarbij het lijkt alsof de grote wielen zo ver mogelijk naar buiten zijn geplaatst. Het geeft de Scenic hierdoor duidelijk een stoerder uiterlijk. De optie voor een panoramisch dak past echt bij deze auto en zou eigenlijk standaard moeten wezen op alle modellen. De Grand Scenic doet zijn naam eer aan en is 23 cm langer dan de gewone versie. Van binnen doet zoiets wonderen. De Grand Scenic oogt door z’n andere daklijn wel anders dan de meer compacte versie. Dit komt ook door een volledig anders ontworpen achterkant met de veel hogere achterlichten.
De montage van de 20-inch wielen (195/55 R20) op alle versies mag je best bijzonder noemen en doet echt iets met het uiterlijk van de auto. Het effect hiervan is dat het juist lijkt alsof de daklijn weer lager is. Optioneel is om de wielen te voorzien van z.g. sierpanelen maar dat is wel een smaakdingetje waar je aan moet wennen. De hoge banden die smaller zijn moeten zorgen voor meer rijcomfort en een lager brandstofgebruik (lage rolweerstand).
De nieuwe Scenic heeft een opvallend grote en verticale 7 of 8.7 inch display waarmee vrijwel alle functies van de auto’s zijn te bedienen. Hieronder bevindt zich het verschuifbare middenconsole met 13 liter verlichte bergruimte die met een klep is afgedekt. Het middenconsole kan volledig naar achteren worden geschoven waardoor het daarna fungeert als scheiding tussen de zitplaatsen voor- en achterin. In het console bevinden zich tevens de USB-poorten en de audio-jack. Verder vindt je voorin de auto ook een verlichte en gekoelde ‘Magic Drawer’-opberglade van 11,5 liter. Hier blijft het niet bij want samen met nog wat andere bergruimten waarvan er zich vier onder de vloer bevinden komt de totale bergruimte op 63 liter en dat is veel.
De voorstoelen zitten zoals je van een Franse voiture mag verwachten en dat betekent altijd met voldoende comfort. Achterin kunnen de stoelen worden neergeklapt waardoor een volledig vlakke vloer ontstaat met een bagageruimte van 572 liter. De 5-persoonsuitvoering van de Grand Scenic heeft bijna 200 liter extra (765 liter) bagageruimte.
Renault heeft beide modellen uitgerust met de allernieuwste techniek waaronder tegenwoordig bijna standaard Adaptive Cruise Control (ACC) welke actief is bij snelheden tussen 50 en 160 km/uur. Daarnaast Lane Departure Warning (LDW) met vibrerend stuurwiel wek actief is bij snelheden boven de 70 km/uur, R-Link 2 multimedia- en navigatiesysteem, handsfree parkeren en een Multi-Sense technologie voor 5 rijstijlen met de veelzeggende afkortingen: Neutral, Sport, Comfort, Perso en Eco. Voor echt muziekliefhebbers kan iedere uitvoering worden uitgerust met Bose surround sound audio.
Als laatste is de nieuw Scenic uitgerust met een vermoeidheidsdetectie systeem wat je rijgedrag tijdens de rit voortdurend monitort en optische en geluidssignalen geeft als waarschuwing wanneer je als bestuurder tekenen van vermoeidheid vertoont.
De nieuwe Scenic biedt keuze uit vier dieselmotoren – met een handmatig te bedienen zesversnellingsbak of een automatische zes- of zeventraps automaat met 110 Pk, 130 Pk en 160 Pk en twee benzinemotoren van respectievelijk 115 Pk en 130 Pk gekoppeld aan een handmatig bediende zesversnellingsbak. Voor de dieselversie komt later ook nog een dCi 110 Pk motor met Hybrid Assist-techniek op de markt.
De nieuwe Renault Scenic staat vanaf november in de showroom, de nieuwe Grand Scenic volgt een maand later. De goedkoopste Renault Scenic Energy TCe 115 krijgt een prijs vanaf 25.490 euro. Voor de meest uitgebreide dieselversie de dCi 160 EDC moet 38.990 euro worden neergeteld. De prijzen voor de Grand Scenic liggen 1.200 euro hoger. De prijs voor de Hybrid is op dit moment nog niet bekend.