Als marketeer ben je dagelijks bezig met het optimaal inzetten van online kanalen. Je post tweets en updates op social media. Ook heb je een database met e-mailadressen die je periodiek aanschrijft. Zo haal je het maximale uit beide kanalen. In ieder geval, uit beide kanalen onafhankelijk. Maar weet je dat deze kanalen ook prima te combineren zijn? Hoe je dat doet? Ik zet een aantal opties voor je op een rij, want met minimale inzet bereik je al snel meer resultaat.
Social media leent zich uitstekend om jouw online fans te stimuleren zich in te schrijven voor e-mailings. Een leuk voorbeeld van onze klant Organix, in een tab op hun Facebookpagina staat een MailPlus aanmeldformulier.
Geen inspiratie voor een tweet of post? Breng e-mail onder de aandacht. Een succesvolle post bevat de inhoud en de frequentie van de e-mailings. Zo weet de lezer wat te verwachten. Een voorbeeld:
Ontvang jij morgen de trends van het zomerseizoen per mail? Schrijf je in voor onze e-mailings. Dan ben jij wekelijks op de hoogte van de nieuwste collectie, kortingscodes en laatste trends.
Gebruik daarnaast social media om je huidige contacten scherp te houden. Verkoop jij producten die een consument niet vaak koopt? Denk aan een vakantie, studieboeken of camera. Geef je contacten dan een wake-up call via social media:
Binnenkort een vakantie boeken? Houd vanavond je inbox in de gaten. Er komen 3 last minutes voorbij die je niet kan weigeren! PS. De aanbieding is maar 24 uur geldig!
Staan je social media kanalen in de footer van het e-mail template? Zo weet de lezer waar jij actief bent. Besteed ook eens een artikel in je nieuwsbrief aan het uitlichten van een social media kanaal. Dit artikel geeft je ruimte om de lezer te overtuigen waarom ze je moeten volgen. Want wat is er te vinden op dat kanaal? Wat lopen lezers mis als ze je niet volgen?
Neem daarnaast in een e-mail template blokken op waar je social media posts gemakkelijk in plaatst. Denk bijvoorbeeld aan een tweet blok. Plaats hier een goed scorende tweet in en overtuig de lezer van jouw relevantie op Twitter. Daarnaast biedt een dergelijk blok meer afwisseling in je e-mailing.
Een e-mailing alleen naar de inbox sturen, is een gemiste kans. Waarom is de content alleen beschikbaar voor contacten in de database? Gebruik social media voor extra bereik. Deel de webversie van nieuwe e-mailings op social media. Zoals HLB Van Daal & Partners dit doet op LinkedIn, met een direct link naar het aanmeldformulier.
Dit klinkt vrij simpel, maar wordt vaak vergeten. Voeg het delen van de e-mailing op social media toe aan je werkproces. Daarna doen je volgers, vrienden en connecties hun ‘like, share & tweet’-werk.
Maak delen laagdrempelig met social share via e-mail. Met deze functie verspreiden lezers gemakkelijk de artikelen op social media. Zijn netwerk is snel geïnformeerd. Jouw voordeel is dat je invloed hebt op deze berichten. Dit doe je door de tekst achter de share functie alvast klaar te zetten. Gebruik in deze tekst altijd verwijzingen naar je eigen merk. Doe dit medium specifiek. Is jouw doelgroep heel actief op Twitter? Zorg dan bijvoorbeeld voor hashtags en mentions.
Nog een bijkomend voordeel, naast de standaard e-mail resultaten ontvang je persoonlijke resultaten. In tools die social monitoring bieden, zoals Hootsuite, Tweetdeck en HubSpot, zie je namelijk hoe de artikelen zijn gedeeld. Mét de mening van jouw lezers. Leer lessen uit de opmerkingen en neem deel aan de discussies. Reageer ook op positieve reacties. Een simpel ‘bedankt voor het delen!’-bericht is snel gemaakt, maar laat de loyaliteit van jouw lezers stijgen.
Dat kan! De gehele maand mei voorzien we je van gratis blogs, white papers en andere content over dit onderwerp. Schrijf je in op deze pagina om toegang te krijgen en updates te ontvangen.