In het vliegtuig benadrukken de stewardessen altijd dat je je telefoon op vliegtuigmodus moet zetten. Vroeger moest je telefoon zelfs helemaal uit, maar sinds er airplane mode is, zetten we hem natuurlijk gewoon daarop. Maar waarom moet je je telefoon eigenlijk op vliegtuigmodus zetten?
Je hebt waarschijnlijk wel eens te horen gekregen dat het signaal van je telefoon kan interfereren met de elektronica van het vliegtuig. Vervolgens slaan je hersenen op hol en komen er vreselijke gedachten in je op: het vliegtuig stort neer en doordat ik mijn telefoon aan heb laten staan, kan de piloot niet meer communiceren met de buitenwereld. Dat soort rare dingen. Oftewel: je zet je telefoon gewoon op vliegtuigstand.
Telefoons verstoren inderdaad de communicatie van vliegtuigen. Volgens een piloot die zijn hart lucht op Airlineupdates.com is dit niet direct gevaarlijk, maar vooral heel irritant voor de piloot. Als er telefoons aan blijven staan, veroorzaken ze namelijk storing op de radio’s van het vliegtuig en dat horen piloten in hun koptelefoons. Ze horen dan een vervelend geluid: het geluid als je je telefoon te dicht bij een speaker houdt. Irritant!
De piloot schrijft dat het niet direct gevaarlijk is als je je telefoon aan laat staan, maar dat het wel heel vervelend kan zijn. Hij schrijft dat als er vijftig mensen hun telefoon niet uitzetten, zullen er vijftig telefoons constant op zoek zijn naar zendmasten. “That is a lot of radio pollution.”
Volgens de piloot is het gewoon netjes om je telefoon op vliegtuigmodus te zetten. Zo kunnen de mensen in het vliegtuig gewoon hun werk doen en kom jij waar je wil zijn. De piloot die hier aan het woord is vertelt dat hij 50 vluchten per maand doet, en dat hij een of twee keer per maand het vervelende geluid hoort via zijn koptelefoon.
Het vervelende geluid is niet altijd te horen, ook al heb je (al dan niet per ongeluk) je telefoon aan laten staan. Zo hoor je het geluid bijvoorbeeld niet boven de 10.000 voet, omdat je telefoon dan absoluut geen bereik heeft. Ook hebben sommige telefoons het erger dan de andere. De piloot zegt dat hij de storingen steeds minder hoort, omdat de toestellen en daarmee dus ook de technologie steeds slimmer en nieuwer wordt. Ook hebben de storingen te maken met de vliegtuigen. Hoe kleiner het vliegtuig, hoe meer last de piloten ervan kunnen hebben. Als je in een groot vliegtuig zit, is er vaak nog een ruimte voor de crew tussen de cockpit en het passagiersruim, waardoor de signalen worden afgezwakt. Heel grappig: hij geeft ook aan dat het meestal niet de passagiers zijn die hun toestel aanlaten, maar de medewerkers, bijvoorbeeld een piloot of een stewardess.
In het ongunstigste geval kan het zo zijn dat de piloot informatie mist van het grondpersoneel, maar onthoud goed: piloten zijn daarop getraind. Ze oefenen regelmatig voor rampsituaties: als bijvoorbeeld de motoren uitvallen, er brand uitbreekt of als ze geen contact meer kunnen krijgen met ‘buiten’.
Dus de volgende keer als je een vliegtuig instapt: zet je telefoon even op vliegtuigmodus, want nu weet je hoe irritant het kan zijn voor de piloten! Sit back, relax and enjoy your flight!