Na Instagram kon Snapchat natuurlijk niet achterblijven. Ook Snapchat is nu namelijk een algoritme aan het ontwikkelen, zo meldt Digiday. Volgens insiders zal dit algoritme als een poortwachter gaan fungeren tussen merken en hun publiek.
Gebruikers zien momenteel alle berichten van accounts die ze volgen in chronologische volgorde, maar daar komt dus binnenkort verandering in. Met een algoritme zou Snapchat optreden als curator van de inhoud van uitgevers en merken. Snapchat zou dan bepalen wat jij als eerste ziet. Het zou gaan om hetzelfde model dat Facebook gebruikt. Iedereen kan hun content gewoon delen, maar het ene filmpje of de ene foto zal meer worden opgepakt dan de andere.
Facebook maakt de newsfeed op basis van wat hij denkt dat elke individuele gebruiker relevant zal vinden. Hoe het bij Google werkt, dat is nog steeds een van de grootste mysteries op aarde. Facebook laat merken betalen om hun posts meer in de picture te spelen. Op Snapchat is het ook mogelijk om te adverteren via Discover. Hierin zit een aantal publishing partners zoals BuzzFeed, Cosmopolitan en Vox. Daar plaatsen ze reclame en content. Dit is echter nog een exclusieve club van merken en het is niet makkelijk om hier in mee te dingen.
Het is nog onduidelijk wanneer deze grote verandering zou gaan plaatsvinden, maar insiders zeggen dat Snapchat hier al plannen voor heeft sinds het begin van dit jaar. Snapchat wil nog geen commentaar geven, maar we houden jullie op de hoogte van de ontwikkelingen.