Logo’s van merken zijn iconisch. Je herkent het meteen. Zie jij een rode achtergrond en witte kronkelige letters? Grote kans dat jij vijf minuten later zin hebt in een blikje Coca-Cola. Maar wat kost het nu om een iconisch logo te laten maken? Wij zetten er een aantal voor je op een rijtje.
Ja, je leest het goed. Het bekende logo van Coca-Cola kostte helemaal niks. Het logo is gemaakt in 1885 door John Pembertons, de boekhouder van Frank Mason Robinson. Robinson bedacht de naam en John Pembertons gebruikte het lettertype Spencerian script om het logo te maken. Als ze hadden geweten dat Coca-Cola zo’n groot bedrijf zou worden, had Pembertons toch wel een smak geld gevraagd om het logo te ontwerpen, zou het niet?
Het nieuwe logo van Pepsi werd in 2008 gemaakt voor 1 miljoen dollar. Tsja, je moet er wat voor over hebben. En wat is er nu eigenlijk veranderd? Het lettertype is anders en de cirkel met de drie kleuren is een beetje gedraaid.
De rebranding van het merk Andersen Consulting kostte maar liefst 100 miljoen dollar. In 2000 werd het bedrijf gedwongen om hun naam te veranderen en dat werd Accenture. Deze switch wordt vaak bestempeld als een van de grootste mislukkingen op het gebied van rebranding aller tijden. De nieuwe merknaam werd bekritiseerd op alle vlakken.
Medio 2000 veranderde British Petroleum hun naam in BP en dat rebranding-project kostte in totaal maar liefst 211 miljoen dollar. Ze veranderden hun naam en hun slogan. Het doel van de rebranding? BP positioneren als een ecologisch kwetsbaar bedrijf op zoek naar duurzame, groene energiebronnen.
Voor 15 dollar kocht Twitter het wereldberoemde vogeltje op iStockphoto. Graphic designer Simon Oxley heeft het vogeltje omgetoverd tot het Twitter-logo, maar kreeg daar maar 6 dollar voor. Oxley ging daar niet mee akkoord en daardoor mocht Twitter het logo niet gebruiken. Twitters oprichters maakten het logo opnieuw, met toestemming van Oxley.
Voor het bekende ‘swoosh’ logo van Nike is in 1971 slechts 35 dollar betaald. Het logo is ontworpen door student grafisch ontwerp Carolyn Davidson. Toen co-founder Phil Knight een college gaf op Portland State University, hoorde hij Davidson praten over dat ze haar olieverf niet kon betalen. Toen bood hij haar 2 dollar per uur om tabellen en grafieken te maken voor Nike, en zij maakte uiteindelijk ook het logo.
In 1997 kwam BBC met een redesign van het logo en dat kostte maar liefst 1,8 miljoen dollar. Wat er veranderde? Van een schuin font met kleur ging het naar een eenvoudig zwartwit design in Gill Sans. That’s all.
Ondanks het feit dat dat het logo van Google heel wat veranderingen heeft ondergaan de laatste jaren, is het logo wel super herkenbaar gebleven. Het originele logo, gemaakt door Sergei Brin, een van de mede-oprichters van Google, gebruikte een gratis beeldbewerkingsprogramma. “I had no idea at the time that Google would become as ubiquitous as it is today, or that their success would be of such magnitude,” zegt Ruth Kedar, een vriend van Brin die ook aan het logo gesleuteld heeft.