Even geleden was er een mooi artikel te lezen over hoe Google, met hulp van haar zijtak Jigsaw (voorheen Google Ideas), bezig was om potentiële IS-rekruten op andere gedachten te brengen. Het idee? Uitzoeken op welke keywords aspirant-IS-leden zoeken en bij de resultaten van die zoektermen automatisch advertenties plaatsen die linken naar bepaalde video’s. Die video’s zouden de zoekers op andere ideeën kunnen brengen en zo effectief de beloftes die bij het rekruteren door IS worden gemaakt blootstellen als gelogen.
Prachtig idee en een mooi voorbeeld van targeted advertising. Het bleek ook nog eens verbazend effectief, met drie tot vier keer zoveel clicks op de video’s ten opzichte van een ‘normale’ advertentiecampagne en daarbovenop werd er ook nog eens lang gekeken naar de video’s in kwestie, veel langer dan een gemiddelde video op Youtube wordt bekeken. Heel effectief dus als middel om radicalisering tegen te gaan.
Er is natuurlijk wel ook nog de mogelijkheid om de Redirect Method, zoals het systeem heet, op andere manieren toe te passen. Jigsaw zegt zelf wel al dat ze in de volgende test gaan proberen om rechtsradicalen en extremisten in de VS op andere gedachten te brengen, wat allemaal prima in de lijn ligt van wat we willen.
Indoctrinatie, zeker als het van de kanten van IS en andere extremistische groepen komt, moet zo veel mogelijk tegengewerkt worden, maar hoe verfijnder deze methode wordt, hoe makkelijker het straks is om dit ook in de politiek toe te gaan passen, om maar een voorbeeld te noemen.
Zelfs als Jigsaw deze methode niet gaat uitbouwen en te gelde maken is Google straks, als grootste aanbieder van search in de wereld, in een positie om ons als gebruikers te beïnvloeden als we op een bepaald onderwerp zoeken. Zo ver is het nog niet, dus laten we vooralsnog blij zijn dat de knappe koppen hun steentje bijdragen aan de deradicalisering van het internet.
[Afbeelding © Jigsaw]