Binnen een half uur nadat de nieuwe domeinnaam extensie beschikbaar werd om te registeren, waren er al 39.801 .shop domeinnamen geregistreerd. Twee uur later, waren dat er maar liefst 45.427. Uit deze cijfers blijkt dat de .shop domeinnaam ongekend populair is.
Niet alleen wereldwijd, maar ook in Nederland, is de .shop extensie zeer populair. Met 3.000 registraties in het eerste half uur was Nederland goed voor 7,5 % van de .shop registraties wereldwijd. De Nederlandse economie maakt slechts 0,74% (bron: CBS) van de wereldeconomie uit, daarom valt te concluderen dat Nederland op het gebruik van e-commerce en de .shop domeinnaam vooruitloopt.
De .shop extensie is geliefd bij grote bedrijven. Circa 1.000 merken, zoals Apple, Nike, IKEA, Philips, eBay en Mediamarkt hebben hun .shop domeinnaam in de zogenoemde sunrise fase voor merknaamhouders, al veilig gesteld. Het valt op dat in Nederland onder andere een aantal bouwmarkten, supermarkten en kledingwinkels nog geen .shop domeinnaam hebben geregistreerd, of dat hun domeinnaam op naam staat van een zogenaamde gelukszoeker. Iemand die hoopt deze domeinnaam te kunnen doorverkopen voor een aanzienlijk hoog bedrag.
Gelukszoekers registreren overigens niet alleen merknamen, maar hebben ook massaal geaasd op de felbegeerde sex.shop domeinnaam. Het lijkt er echter op dat GMO (de uitgever van de .shop domeinnaam) deze domeinnaam in eigen beheer heeft gehouden om deze vervolgens via een veiling aan te gaan bieden. In het verleden is sex.com voor $13 miljoen verkocht. GMO kan dan waarschijnlijk ook een aanzienlijk bedrag tegemoet zien voor de domeinnaam sex.shop.
Argeweb heeft onderzoek gedaan onder alle actieve .shop domeinnaam registraties van haar klanten. De vraag die werd gesteld: ‘Wat is de belangrijkste reden om een .shop domeinnaam te registreren?’. Het beginnen van een professionele website, was met 42,9% het meest gegeven antwoord. Daarnaast gaf 33,3% van de klanten aan dat zij hun bedrijfsnaam wilden beschermen en de .shop domeinnaam dus hebben geregistreerd, voordat een ander dit doet. In 14,3% van de gevallen is het argument dat een .shop domeinnaam wereldwijde bekendheid genereert, voor klanten van doorslaggevend belang.