Nederlandse consumenten hebben in de eerste helft van dit jaar € 9,53 miljard uitgegeven aan online aankopen van producten en diensten. Een groei van zo’n 17% ten opzichte van vorig jaar. Toen werd er in de eerste zes maanden € 8,13 miljard online besteed. Zo blijkt uit nieuwe cijfers van Thuiswinkel.org.
Van de € 9,53 miljard aan online uitgaven is € 5,10 miljard besteed aan de aankoop van producten, zoals telecom, elektronica en kleding. De overige € 4,44 miljard is uitgegeven aan de online aankoop van diensten, zoals vliegtickets en (nieuw) afgesloten verzekeringen.
De verwachting is dat de groei van bestedingen via het online kanaal zich in de rest van het jaar voortzet en dat de online omzet over 2016 de € 19 miljard ruimschoots zal passeren.
Met name in Q2 van dit jaar is een flinke groei van de online bestedingen te zien. Waar deze in het eerste kwartaal met 13,3% groeiden ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, ligt het groeipercentage in Q2 op 21,8%.
De sterke stijging van de online uitgaven aan kleding en schoenen komt met name door een aantal recente faillissementen van een aantal grote retailers die bepalend waren in de winkelstraat.
“We zien dat consumenten die hier kochten, nu meer online zijn gaan shoppen. Het online kanaal profiteert direct van deze daling in het fysieke winkelaanbod,” aldus Gino Thuij, Industry Lead Fashion & Lifestyle bij GfK.