Uitgebreide liefdesverklaringen, de zoveelste foto van iemands kind en Engelse gedichten die nergens op slaan. Allemaal van die berichten die je tegenkomt op Facebook en waarvan je denkt: ‘Waarom zet je dit in hemelsnaam op Facebook?’ Marketingbureau Fractl vroeg dit zich ook af en deed onderzoek onder meer dan 2.000 Facebook-gebruikers.
Fractl deed onder andere onderzoek naar de motivatie van mensen om iets te delen op Facebook. Daaruit bleek dat de meeste respondenten, maar liefst 48 procent, iets delen omdat ze andere mensen willen entertainen. 17 procent post iets op Facebook omdat hij of zij zijn gevoelens wil uiten.
Ook onderzochten ze de verschillen tussen mannen en vrouwen. Daaruit bleek dat 78 procent van de vrouwen zich meer verbonden voelden met haar vrienden door iets te delen. Bij mannen is dit 65 procent.
Tot slot werd er ook gekeken naar de hoeveelheden die mensen deelden. 18 procent van de ondervraagden gaf aan dat zij dagelijks meerdere dingen delen. Vijf procent geeft aan dat zij zelfs meer dan vier keer per dag iets delen.
Waarom deel jij dingen op Facebook?