Als we de weersverwachtingen moeten geloven dan krijgen we begin volgende week weer een aantal tropische dagen. September zal dan ook, als de weerverwachting uit komen, meerdere keren de boeken in gaan. Temperaturen boven de 30 graden halverwege September kenden we namelijk tot op heden niet in Nederland. Overigens wordt het volgende week in Spanje en Portugal niet warmer dan 20 graden. Het is dus redelijk uniek te noemen.
Dit mooie weer heeft ook een absolute keerzijde! Wie koopt er bijvoorbeeld pepernoten? Wanneer ik nu de Jumbo of Albert Heijn binnenloop staan de display’s met pepernoten en chocoladeletters er een beetje troosteloos bij. We zijn namelijk bezig met zwemmen, ijsjes eten, barbecuen en koele dranken maar echt nog niet met de typische herfstproducten. Niet alleen de omzet van Bolletje maar ook de omzet van typische herfst en winterproducten zal naar verwachting in de ‘oh zo belangrijke september maand’ desastreus zijn. Of ze dit in de winter nog kunnen rechttrekken is maar helemaal de vraag.
Niet alleen in de supermarkt zijn de gevolgen voor typische herfst en winter fast moving consumer brands groot. Eigenlijk geldt dit voor de heel retail Nederland. Is dit de genade klap voor sommige retailers? Eerlijk is eerlijk, wie gaat er tijdens deze warme periode nu naar een kledingwinkel voor een winterjas of naar de stad voor nieuwe winterschoenen? Nee, de nieuwe collectie – welke er inmiddels al een aantal weken hangt – zal er de komende weken nog wel even blijven hangen. Naast het feit dat we komend weekend gewoon met zijn allen op het strand zitten, zijn we er ook helemaal niet mee bezig. We zitten voor ons gevoel nog in de zomer en staan absoluut nog niet open voor de herfst- of winterproducten en of proposities.
Ook het wintersportseizoen zal naar verwachting later op gang komen. Er is volgens mij niemand die met 30 graden zijn of haar wintersportvakantie boekt. Big issues dus voor de wintersportindustrie.
Wat denk je overigens van de bioscopen of meubelboulevards. Ook in de bruingoed sector zullen ze dit voelen. Na het missen van de EK-omzet lijkt de lange zomerperiode de tweede strop te worden voor de verkopen van televisies en ander multimedia. Vandaag bleek dat de Nederlandse consument in het eerste helft van dit jaar 9,53 miljard euro uit heeft gegeven aan online aankopen. Dit was een groei van 17 procent ten opzichte van vorig jaar. Hopelijk weet de consument tijdens dit warme weer wel de online shop te vinden. Naast het gemak is het doen van een online aankoop met dit warme weer wel de oplossing als je het mij vraagt.
De hoge temperaturen zorgen gelukkig niet allemaal voor droefenis en ellende. Nee, strandtenten, terrassen en restaurants profiteren natuurlijk maximaal van deze nazomerse periode.
Niets is zo veranderlijk als het weer en één ding is zeker we kunnen er, hoe graag sommige merken, dit ook willen niets aan doen. Dus mijn advies is geniet ervan zolang het zonnig is en maak je vooral niet te druk!