We hebben het er al jaren over: de experience store. De pop-up experience store is de toekomst voor retail in Nederland. Het is de nieuwe manier van winkelen en ik geef je een paar leuke voorbeelden.
In juni opende Pon bijvoorbeeld een 80 m2 experience store in Utrecht. Via de pop-up store is Pon in staat om haar verschillende merken op een unieke manier te presenteren. Het gaat hierbij veel meer om emotie en beleving. Om de merkbeleving te vergroten wordt er in de pop-up store middels diverse projecties een interactieve omgeving gecreëerd. Zo kun je als consument op een unieke manier kennis maken met merken als Audi, Seat, Volkswagen en uiteraard Gazelle.
Sinds augustus 2016 heeft Den Bosch ook een pop-up store: de zogenaamde City Store in het voormalige V&D-pand in hartje Den Bosch. Een verzameling aan bedrijven streek hier neer in één pand. Hier kan men terecht voor auto’s, fietsen, kleding, accessoires, boeken, elektronica, eten, drinken en nog veel meer! Ook in deze pop-up store staat beleving centraal. Alle verdiepingen binnen het oude V&D-pand in Den Bosch zijn bezet.
Opvallend is de diversiteit aan producent en de vele digitale functionaliteiten. Denk hierbij aan Autobedrijf Van den Udenhout, Porsche Centrum, Bang & Olufsen en La Place (begane grond) maar ook Gazelle, Dungelmann, Da Silva, Bruna, Acer, CD winkel, Verel Expo en Shoeby.
Bezoekers van autobedrijf Van den Udenhout, dealer van o.a. Audi en Volkswagen kunnen kennismaken met de producten en diensten van Volkswagen en Audi. Cool is dat je hier als consument direct de mogelijkheid hebt om een proefrit te maken. Er staan namelijk demo-modellen klaar in een nabijgelegen parkeergarage. Die proefrit is een belevenis op zich: zo krijgt de klant een e-bike ter beschikking om de auto op één van de demo-locaties op te pikken. Ook leuk is dat fietsmerk Gazelle een eigen plek heeft waar een compleet fietsparcours is uitgezet.
De snelle service komt ook terug in de speciaal ter beschikking gestelde webshop. Via tablets die in de store aanwezig zijn, krijgt de bezoeker de mogelijkheid om direct auto gerelateerde producten te kopen. Alle winkels in pop-up ‘s-Hertogenbosch zijn 7 dagen per week geopend.
De pop-up winkel maakt onderdeel uit van het hedendaagse retail landschap. Het concept pop-up store heeft immers veel voordelen. Denk hierbij aan de (deel) oplossing voor de leegstand en de extra diversiteit in de winkelstraat die de pop-up stores bieden. De afstand tussen de webshop of winkel wordt ook veel kleiner vanwege het vaak persoonlijke karakter van een pop-up store. Nee, het concept van de pop-up store is zeker niet tijdelijk en kan alleen maar verder groeien. Ik denk dat er veel meer tijdelijke winkels in het retail landschap gaan komen. Het vullen van de leegstaande V&D panden met pop-up stores is natuurlijk een hele logische stap. Wellicht is de volgende stap wel het openen van de eerste pop-up winkelstraat of eerste pop-up winkelboulevard.