Volkswagen toont tijdens Auto China 2016 in Beijing de T-Prime Concept GTE. De T-Prime is de voorbode van de toekomstige full-size SUV met een plug-in hybride-aandrijflijn en vierwielaandrijving.
De T-Prime Concept GTE heeft een aandrijflijn met maximaal 280 kW vermogen en een koppel van 700 Nm. De elektrische actieradius bedraagt 50 kilometer (ECE-R101) en het gemiddelde brandstofverbruik is volgens de NETC 2,7 l/100 km.
De rappe SUV accelereert in 6 seconden naar 100 km/h en heeft een topsnelheid van 224 km/h. Het interieur bestaat uit de nieuwe Curved Interaction Area, een compleet nieuw digitaal concept. Het gebogen infotainmentdisplay is gekoppeld aan interactieve displays en bedieningselementen en vormt zo een nieuw soort human-machine interface.
In de auto zijn geen conventionele knoppen meer te vinden, deze zijn vervangen door gebaren- en spraakbesturing, touchscreens en aanraakgevoelige oppervlakken. Nieuwe assistentiesystemen maken het rijden veiliger en semi-autonoom rijden behoort in deze SUV tot de mogelijkheden.
De concept car moet het begin zijn van een SUV-offensief van Volkswagen waarbij in elk relevant segment een SUV kan worden aangeboden. Na de lancering van de nieuwe Tiguan zal een nieuwe midsize SUV voor de VS en China volgen, een opvolger voor de succesvolle Touareg en een auto in de stijl van de T-Prime Concept GTE. Onder de Tiguan worden twee nieuwe SUV’s gepositioneerd: een SUV in het Golf-segment waarvoor de T-Roc concept car als inspiratiebron dient, terwijl de T-Cross Breeze, die tijdens de Autosalon van Genève werd gepresenteerd, een voorbode van een SUV in het Polo-segment vormt.