Onderzoek van Mijn Online IDentiteit geeft aan dat 1 op de 4 Nederlanders de beschikbare informatie op het internet over zichzelf geen goed beeld van de werkelijkheid geeft. Het onderzoek werd gedaan onder 1532 Nederlanders. Voor deze groep kan hun online identiteit nadelige gevolgen hebben bij bijv. sollicitaties of bij potentiële klanten. Steeds vaker doen HR-managers en bedrijven tegenwoordig een “background” check via het internet.
Uit het onderzoek blijkt dat bijna iedereen het normaal vindt om online informatie over anderen op te zoeken.
– 98% van de Nederlanders heeft dat ook wel eens gedaan.
– 59% vindt het niet normaal om mensen te beoordelen op basis van die beschikbare informatie.
– 92% van de respondenten laat die gevonden informatie wel weer meewegen als het gaat om de keuze van een vakspecialist zoals klusjesman, ZZP’er of adviseur.
Een positieve beeldvorming bij klanten en recruiters is belangrijk Vooral voor klanten en iemand waar je zelf een sollicitatiegesprek bij hebt, zoals een werkgever of recruiter, vinden we duidelijk een positieve beeldvorming belangrijk. Opvallend is dat 80% graag wil dat collega’s een positief beeld krijgen; vrouwen hebben dit sterker dan mannen. Ook vinden we het belangrijk dat vrienden, familie en kennissen een positieve indruk krijgen. 2 op de 3 jong volwassenen (18 tot 35 jaar) wil ook graag dat iemand waar ze mee op date gaan een goed beeld krijgt.
Als we online personen zoeken, dan kijken we vooral naar profielen op social media sites zoals Facebook en LinkedIN, contactinformatie en werkgerelateerde informatie. Bovendien zoekt 71% ook naar een foto van iemand en de helft van de respondenten bekijkt ook reviews en ervaringen over iemand zijn producten en diensten.
De lessen die hieruit te leren zijn natuurlijk dat je je altijd bewust moet zijn van de informatie die je zelf op het internet plaatst, maar ook wat anderen over jou plaatsen, bijvoorbeeld op social media! Of je nou jouw gegevens zoveel mogelijk privé wilt houden of jezelf via het internet op de kaart wilt zetten, je zal het zelf moeten managen is het advies van de onderzoekers.