De auto-industrie heeft steeds meer te maken met nieuwe vormen van concurrentie. Zelfrijdende auto’s van Google en Apple, intreders als Tesla, veranderend consumentengedrag door de komst van e-bikes die zelfs als vervanger van lease-auto’s worden gezien in stedelijke omgevingen en car-sharing diensten.
Alle vormen worden als concurrent gezien en als je ze niet kunt verslaan, join them! De meeste automerken hebben inmiddels e-bikes al zijn er nog maar enkele echt actief in de volume-markten. Peugeot heeft al langer een breed aanbod en Gazelle, eigendom van Volkswagen timmert al jaren hard aan de weg. Mobility is big business.
Op het gebied van car-sharing zijn Ford en General Motors al langer actief. Deze week werd bekend dat BMW met haar DriveNow model nu ook in VS op de markt gaat komen. BMW is inmiddels gestart in Seattle maar hoopt zo snel mogelijk ook in andere steden met haar sharing-service op de markt te komen. Het car-sharing model wordt in de markt gezien als een directe concurrent voor de taxi-services van Uber.
Speciaal voor Amerikaanse markt wordt DriveNow omgedoopt in ReachNow. Seattle krijgt een wagenpark van 370 auto’s waaronder ook de elektrisch aangedreven BMW i3. In Europa is DriveNow wat alleen via een app op een smartphone te gebruiken is actief in een beperkt aantal grote Duitse steden, Londen, Copenhagen en Wenen.
In de VS betalen gebruikers van ReachNow 0.49 dollar per minuut naast een eenmalige aanmelding van 29 dollar (Europa 29 euro). De car-sharing dienst wordt vooral gezien als een snelle vervanging van een taxi als de eigen auto niet direct beschikbaar is.
Foto: BMW blog