Ieder jaar wordt de Gouden Loeki uitgereikt, de Nederlandse televisieprijs voor de beste reclamespot. Dit jaar wordt de Gouden Loeki Aller Tijden uitgereikt: de populairste en meest memorabele tv-commercial van afgelopen vijftig jaar. De prijs wordt uitgereikt omdat Ster 50 jaar bestaat. Er zijn nog twaalf commercials in de race en dit zijn ze!
In 1997 viel Peer Mascini in de prijzen met een Gouden Loeki voor het Melkunie-reclamespotje “Ik had nog zo gezegd: geen bommetje!” Een reclame die iedereen wel kent.
Met de kreet: “Heeeeeeeee, biertje?” werd skileraar Rudi in één klap bekend in Nederland. Een echte reclameklassieker!
Wie kent hem niet: de Goeiemoggel reclame van KPN. De term werd binnen twee à drie weken door heel Nederland verspreid en kantoordagen waren weer lolliger dan ooit met verbasteringen en andere woordgrappen, zoals vijf kiklo inktvip, transploft, sproedjes en ik roggel het wiel.
De Even Apeldoorn bellen reclames van Centraal Beheer Achmea zijn iedere keer weer een schot in de roos. En dat blijkt ook uit deze oudere commercial. Ik denk omdat alle reclames zo ontzettend herkenbaar zijn.
We zien acteur Patrick Stoof al een aantal jaar op tv in de Telfort reclames en hij begint standaard met de zin: “Wie had dat gedacht?” In het begin was het leuk, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik ze een beetje beu begin te raken. Wat jullie?
Deze reclame had niet alleen een treffende slogan voor die tijd die iedereen uit zijn hoofd kende, maar is in 2012 ook al eens verkozen tot Leukste autoreclame aller tijden!
Een olifant neemt revanche op het treiterige mannetje dat hem dertig jaar daarvoor een Rolo door de neus heeft geboord. Denk altijd heel goed na wat je met je laatste Rolo doet… Deze reclame werd bekroond met de Grand Prix in Cannes, een van de meest prestigieuze internationale reclameprijzen.
Misschien wel de schattigste reclame ooit gemaakt. De jongen die in deze reclame te zien is (Laurens Bon) maakte tijdens zijn auditie pitamientjes van vitamientjes en al gauw werd hij Petje Pitamientje genoemd. In 2006 verscheen Bon nog een keer in een reclamespot. Dit keer omdat C1000 25 jaar bestond.
In 2010 maakte Calvé nog een legendarische reclamespot. “Jij kan echt niet voetballen, hè Pieter?” In ‘Pietertje’ is een jonge ‘Pieter van den Hoogenband’ te zien die niet zo goed blijkt te kunnen voetballen. Gelukkig beheerst hij een andere sport beter.
“Hé, hij is groen. En nu is ie weer rood!” Een hele bekende slagzin uit de reclamespot van Fruit Joy over het bekende stoplicht ijsje. De man denkt dat het kind het stoplicht bedoelt, maar hij bedoelt natuurlijk het ijsje. Hilarisch!
Ook de mannen gedragen zich als uitzinnige vrouwen wanneer ze de walk-in fridge zien vol met Heineken bier. Als je het mij vraagt een van de leukste reclames van de afgelopen jaren. En misschien nog wel grappiger: de follow-up van concurrent Bavaria.
Sinds begin jaren negentig is voor de zwaan als boegbeeld van KLM gekozen. ‘De beste vakanties beginnen met KLM’ is het gevoel dat je moet krijgen na het kijken van deze video!
De eervolle Ster Gouden Loeki Aller Tijden wordt 25 november tijdens een feestelijke bijeenkomst in Amsterdam uitgereikt. Wat is jouw favoriete reclame?