Afgelopen weekend brak Heel Holland Bakt alle kijkcijferrecords. IKEA zag dit succes eerder ook al en dacht: dat kunnen wij ook. Daarom riep het woonwarenhuis begin september alle amateurkoks op om hun meest culinaire creaties te delen via Instagram met de hashtag IKEAfoodchallenge. De vakjury koos samen met IKEA de dertien beste koks uit en gaat in een YouTube-serie op zoek naar de winnaar van de IKEAfoodchallenge.
De vakjury bestaat uit chef-kok Robert Kranenborg, ELLE Eten hoofdredacteur Klaartje Scheepers en food blogger Pauline Weuring van Uitpaulineskeuken.nl. In de YouTube-serie gaan ze de dertien beste kandidaten bezoeken en daaruit worden de beste vier gekozen. Zij krijgen een speciale masterclass om hun ingezonden gerecht nog beter te maken.
Uiteindelijk wordt de winnaar op 26 november bekendgemaakt en het winnende gerecht is dan begin 2016 terug te vinden op het menu van alle IKEA restaurants in Nederland. Daarnaast wint de bedenker van het gerecht ook een droomkeuken ter waarde van €6.500.
Dit is niet de eerste keer dat IKEA YouTube inzet als marketingtool. Eerder maakte ze ook al een driedelige serie over de lancering van de nieuwe catalogus. In deze webserie was chefkok Robert Kranenborg ook al te zien.
Bekijk hieronder alvast de eerste aflevering van de IKEAfoodchallenge!