40% van de schoolgaande jeugd heeft in een studie uit 2013 toegegeven het onderwerp te zijn geweest van online treiterijen. Dat blijkt uit een studie van het Franse ministerie van Onderwijs. De Franse krant Libération onderzocht het fenomeen en verzamelde getuigenissen van leerlingen, maar ook van hun families en onderwijzend personeel.
Het patroon is meestal gelijklopend: het begint met beledigingen op Facebook die later op school uitdraaien op fysieke intimidatie. Er is de onmondigheid van de slachtoffers die moeite hebben om uit te leggen wat ze doormaken (‘de pester wil het imago van de gepeste vernietigen, waarbij deze laatste vaak denkt de oorzaak, niet het slachtoffer van het probleem te zijn’), het totale gebrek aan controle op Facebook, de afwezigheid van een nationaal telefoonnummer waar hulp kan worden gezocht, de ontkenning of bagatellisering van de feiten door de schooldirectie… Een aantal scholen denkt het probleem op te lossen door de pesters met de gepesten te confronteren eerder dan de eersten aan te pakken.
De Franse overheid werkt ondertussen aan een hervorming die cyberpesten wil voorkomen. Wie het stuk in Libération leest kan niet anders dan concluderen dat de zaak dringend is.
[Afbeelding: © bramgino – Fotolia.com]