Steeds meer mensen gebruiken applicaties om advertenties te blokkeren en zo ongestoord websites te kunnen bekijken. Zo’n 198 miljoen mensen wereldwijd, waarvan 77 miljoen Europeanen, hebben momenteel al een dergelijke ‘Adblocker’ geïnstalleerd. Dat zijn er 41% meer dan een jaar geleden en dat begint langzaamaan zijn effect te hebben op online uitgevers, die dus steeds minder verdienen via hun websites. Geschat wordt dat ze zo tegen 2016 ruim 36,6 miljard euro aan reclame-inkomsten zullen mislopen.
iOS 9
Ook Apple maakt het straks met iOS 9 mogelijk om advertenties en cookies van websites te blokkeren. Voor het eerst opent het bedrijf de deuren voor ontwikkelaars om advertentie-blokkerende plug-ins te ontwikkelen. Dit betekent een legitiem gevaar voor mediabedrijven die hun winst juist halen uit die webadvertenties.
Zorgwekkend
Volgens Joshua Benton van Harvard University, is dit een zorgwekkende ontwikkeling. Veel mediabedrijven rekenen juist op deze mobiele advertenties in hun bedrijfsmodel en dreigen door deze verschuiving dus nog meer omzet mis te lopen. Apple-gebruikers zijn namelijk meestal meer vermogend, en zijn daarom een grotere doelgroep voor adverteerders.
Oorzaak
Uitgevers hebben deze malaise overigens voornamelijk aan zichzelf te danken. Om content enigszins te kunnen monetizen zochten ze hun toevlucht tot goedbetaalde maar vaak onaantrekkelijke en storende advertenties. Daar betalen ze nu de prijs voor.
De oplossing?
Een vredesverdrag tussen uitgevers en lezers zou de oplossing zijn, waarbij de laatste belooft geen adblockers te gebruiken en de eerste ervoor zorgt dat, in samenwerking met de adverteerders, er minder storende en beter gerichte reclames aangeboden worden.
iAB
Bij de iAB is men inmiddels ook klaar met het Adblocker gebruik en overweegt men juridische stappen te gaan ondernemen.
“We started taking a look at the remainder of 2015, and the ad-blocking conversation got ratcheted up based on what we were hearing from publishers and their data and the rise of [ad-blocking] incident rates they were seeing,” aldus Scott Cunningham, een senior VP bij IAB.