12.08.2015
Advertising

Apple wil bepalen welke nieuwsberichten er naast de eigen advertenties verschijnen

By: Dominique Dewitte

BlogAdvertising

Volgens een artikel in het Franse satirische tijdschrift Le Canard Enchaîné zou Apple van de uitgevers van kranten en tijdschriften eisen dat ze bepaalde soorten nieuwsberichten vermijden op de dag dat ze een Apple advertentie publiceren. De directeur van een persgroep, die anoniem wil blijven, kan dit bevestigen. Hij zegt dat Apple bijzonder specifieke richtlijnen heeft over de nieuwsberichten die naast de advertenties mogen verschijnen.

Seks, sigaretten en geweld

Seks, sigaretten, geweld, oorlog en terrorisme zijn volgens het magazine onderwerpen die Apple bijvoorbeeld niet in de nabijheid van zijn eigen advertenties in kranten en tijdschriften wil zien verschijnen. Het bedrijf spendeert jaarlijks meer dan 1 miljard dollar aan reclamecampagnes en is daarmee een belangrijke klant voor veel uitgevers.

Apple zou volgens Le Canard Enchaîné zijn macht echter misbruiken om uitgevers te dwingen zich aan een aantal bijzonder gedetailleerde regels te houden. Dat blijkt ook uit de anonieme getuigenis van de directeur van een persgroep. “Alle onderwerpen die te traumatiserend of te dramatisch zijn, moet op de eerste pagina worden vermeden om het Apple-product niet teveel te verstoren.

Omgekeerde wereld

Het komt al geregeld voor dat uitgevers reclamecampagnes tijdelijk opschortten omdat de commerciële activiteiten dan botsen met de actualiteit. Bijvoorbeeld in de periode na een grote vliegramp, dan worden er even geen advertenties voor luchtvaartmaatschappijen gepubliceerd.

Indien het verhaal van Le Canard Enchaîné klopt, zou Apple die verhouding echter compleet willen omdraaien, wat meteen een teken is dat de publiciteit van het technologieconcern belangrijker is dan de actualiteit.

Indien een uitgever zich niet aan de eisen van Apple houdt, wordt hij volgens Le Canard Enchaîné gedwongen een brief met verontschuldigingen naar Apple te sturen en het bedrijf gratis nieuwe reclameruimte te bieden, zonder natuurlijk de controversiële nieuwsberichten als omkadering.

Doordat veel persuitgevers het momenteel financieel niet makkelijk hebben, zouden ze vaak op deze eisen ingaan. Indien ze de instructie van Apple namelijk niet respecteren, risceren ze een grote adverteerder te verliezen.

Share this post