Google kondigde eerder deze week via G+ aan dat het Google Display Netwerk en DoubleClick Digital Marketing volledig gaan stoppen met Flash en dus definitief overstappen op HTML5.
Iets specifieker, adverteerders zullen dus niet langer de mogelijkheid hebben om display ads, gebouwd zijn in Flash, te uploaden naar AdWords en DoubleClick Digital Marketing, vanaf 30 juni 2016. Vanaf 2 januari 2017 zullen banners die eerder al geupload zijn ook niet meer worden weergegeven.
Steeds meer bedrijven en diensten stoppen met Flash. Niet alleen omdat het op gebied van beveiliging een nachtmerrie is, met steeds weer nieuwe kwetsbaarheden die opduiken, heel de markt is een beetje klaar met plugins en steeds vaker geeft men de voorkeur aan HTML5.
Met name Google heeft hier een grote rol in gespeeld. In januari van vorig jaar werd op YouTube flash ingeruild voor HTML5. En een maand later begon het bedrijf ook met het converteren van Flash ads naar HTML5.
Deze nieuwe aankondiging is volgens Google een stap om de browse ervaring voor meer mensen op meer apparaten te verbeteren. Ze moedigen marketeers aan om Flash display ads te updaten voor de genoemde data.
Toeval of niet? Adobe kondigde gisteren eveneens grote updates aan voor twee van de belangrijkste apps binnen de Creative Cloud; Adobe Animate CC en Adobe Muse CC. Eind vorig jaar werd de naamswijziging van Flash Professional naar Animate CC al bekendgemaakt. Nu is Adobe Animate CC beschikbaar met een groot aantal nieuwe features en uitbreidingen. Voorbeelden van de nieuwe mogelijkheden zijn: