De Zweedse muziek streamingdienst Spotify start zeer waarschijnlijk deze week met de introductie van video content in de Android app, gevolgd door de iOS app eind volgende week. Zo weet de WSJ te melden. Dit zal vooralsnog alleen in de VS, UK, Duitsland en Zweden beschikbaar zijn.
Het is een aankondiging die al in mei vorig jaar werd gedaan. De mogelijkheid om videoclips, concerten en meer te bekijken via Spotify. Daarbij werden ondermeer ABC, BBC, Comedy Central, ESPN, Maker Studios, NBCUniversal en Vice News genoemd als digitale content providers.
Spotify is de afgelopen maanden wat geleidelijk aan het testen geweest met video in de apps, al hebben minder dan 10% van de gebruikers in de vier genoemde landen dit voorbij zien komen, aldus Shiva Rajaraman, Spotify’s vice-president of product.
De content zal voornamelijk nog bestaan uit korte clips, daarbij moet je denken aan bijvoorbeeld snippets van Jimmy Fallon. Maar er zijn ook bedrijven, Tastemade is er daar een van, die originele muziekgerelateerde content ontwikkelen speciaal voor Spotify.
Overigens is dit volgens Spotify niet een manier om extra geld te gaan verdienen. Maar speelt in op de vraag van gebruikers.
“This launch is fundamentally about giving music fans what they want. We are doing fine on monetization. This is primarily a demand play.”
Het is nog wat vroeg om te weten wat de impact hiervan gaat zijn. Spotify weet al wel dat het aanbieden van contextueel gerelateerde video’s, die dan gebaseerd zijn op de muziek die een gebruikers luistert, er toe aanzet om toch een clip te gaan kijken.
Met deze stap betreden ze een markt die nu grotendeels gedomineerd wordt door YouTube, Vimeo, Facebook en Snapchat.
[Afbeelding © Jag_cz – Fotolia]