04.12.2015
Online

Retailers, er ligt omzet voor het oprapen!

By: Redactie Dutchcowboys

BlogOnline

De grootste uitdaging voor retailers in 2016 is toch wel meer inzicht krijgen in het gedrag van de doelgroep. Het bundelen van informatie uit verschillende systemen om klantdata op één centrale plek in te zien. Het doel, uiteindelijk nog relevanter worden voor de klant en conversie te verhogen. Ontdek hoe één van de belangrijkste webpagina’s voor een retailer, de online folder, gaat zorgen dat deze doelstelling nog sneller wordt behaald!

Meer informatie geeft meer inzicht in de klant

Als marketeer heb je altijd te maken met doelstellingen; meer omzet of het bereik vergroten. Om dat te realiseren is het belangrijk om de juiste customer experience neer te zetten. Er is een verschuiving gaande waarbij we als retailer databronnen (CRM tool, e-mailmarketing pakket en meer) bij elkaar willen brengen. We willen niet langer informatie van 1 persoon (profiel) op verschillende plekken hebben, zonder dat deze informatie aan elkaar gekoppeld/verbonden is. We willen graag dat alle informatie van een persoon (profiel) op één plek vindbaar is – doordat alles met elkaar verbonden is. Deze verrijkte profielen geven een beter beeld van jouw klant. Het biedt ook de mogelijkheid om jouw marketingactiviteiten beter aan te laten sluiten op de gewenste klantervaring. Het valt op dat alleen de online folder hierin nog vaak het buitenbeentje is. En dat terwijl de online folder in de top 3 van best bekeken webpagina’s op de website van een retailer is. Kortom, een communicatie-uiting dat nog te weinig wordt geanalyseerd of überhaupt wordt gekoppeld aan de koopfases van een klant.

Ontdek hoe een bezoeker jouw online folder leest

Er is ongekend veel data te halen uit een online folder. Informatie die rechtstreeks gekoppeld kan worden aan klantprofielen. In veel gevallen komt de klant op jouw website en gaat vaak snel richting de online folder, want daar staan per slot van rekening alle acties en kortingen in.

Eenmaal de folder geopend kun je als retailer achterhalen hoe iemand een folder leest. Welke pagina’s leest iemand en welke producten bekijkt deze persoon. Hoe klikt iemand door de folder en hoe lang blijft iemand op een pagina. Achterhaal voor welke producten, kortingen of andere factoren iemand gevoelig is. Door er een winkelwagenmodule aan te koppelen kunnen klanten vanuit de folder producten toevoegen aan het winkelmandje. Als je dit weet, en je weet dat iemand een volle winkelwagen heeft achtergelaten in jouw online folder, dan is het eenvoudig om een follow-up e-mail te sturen met extra korting om de verkoop alsnog te sluiten.

Dit is nog maar een simpel voorbeeld, maar desondanks heel effectief. Het is daarnaast al mogelijk om de impact van het weer, verkeer, locatie of andere externe gegevens mee te nemen in het gedrag van je klanten. Op die manier kun je ontdekken hoe iemand uit Amsterdam de folder op een zonnige dag anders leest dan iemand uit Groningen op een regenachtige dag. Broodnodige informatie dat ervoor gaat zorgen dat marketingactiviteiten van een retailer nog relevanter worden.

retailblog1
retailblog1

Verbeter de online folder met de informatie die je verzamelt

De online folder geeft dus een hoop extra informatie over je (potentiële) klanten. Informatie die je kunt toevoegen aan de profielen, door simpelweg de digitale folder te koppelen aan je CRM tool. Informatie dat je perfect kunt gebruiken om je marketingactiviteiten te verbeteren.

De grootste winst haal je uit het feit dat je de online folder sterk kunt verbeteren. Denk daarbij aan dynamische en gepersonaliseerde content in de folder op basis van het leesgedrag of persuasion tags. Stel je voor dat je gevoelig ben voor korting, en dat uit het leesgedrag is gebleken dat jij geïnteresseerd bent in rode kussens, dan kun je middels dynamische content de lezer 10% extra korting geven op die rode kussens. En als blijkt dat je ook gevoelig bent voor schaarste dan kun je het aanpassen naar 10% extra korting als je het product ter plekke koopt.

Doordat je de inhoud van de folder kunt aanpassen is het mogelijk om de folder exact aan te laten sluiten op de koopfase van je (potentiële) klant.

Profielverrijking om je marketingactiviteiten relevanter te maken

Gebruik de verrijkte profielen om op maat gemaakte recommendations op de website of in je online folder te tonen. Recommendations waarbij aanbiedingen of andere producten speciaal voor een klant worden geselecteerd op basis van hun gedrag en interesses. En daar blijft het niet bij. Je kunt deze kennis ook slim doorvoeren op je banners om ze realtime aan de juiste persoon met de juiste boodschap te tonen.

retailblog-2
retailblog-2

Door de extra informatie over je klanten kun je niet alleen je online publicatie, banners of recommendations relevanter maken, maar ook e-mailmarketing. Als je weet op welke momenten iemand gevoelig is voor welk product en met welke persuasion tag dan is het een kwestie van een e-mail uitsturen om de klant ervan te overtuigen. Retailers schiet niet langer met hagel maar stuur doelgerichte e-mails uit met de boodschap die de klant wil ontvangen, en op het moment dat erom gevraagd wordt.

Het uiteindelijke doel is relevanter worden en het aantal conversies te verhogen

Is het niet dat we uiteindelijk allemaal relevanter willen worden voor onze klanten door de juiste aanbieding of het juiste product te tonen wanneer de klant daar om vraagt? Retailer grijp die kans en maak van het buitenbeentje een krachtig onderdeel van de marketingmix. En krijg inzichtelijk hoe de (potentiële) klant zich gedraagt in één van de belangrijkste webpagina’s.

Deze blogpost is geschreven door Nick Steggink, Business Developer bij Online Publisher / Publ.sh.

[Afbeelding © vichie81 – Fotolia]

Share this post