We kennen het allemaal: je speelt een spelletje op je smartphone en op je scherm springt ineens een advertentie in beeld die het volledige beeld overneemt of hinderlijk knippert en de aandacht van je beeld afleidt. We ergeren ons soms kapot aan vervelende reclame, die niet aansluit bij je behoeften of opgedrongen wordt aan je. Hoe zorg je er toch voor dat consumenten zich niet langer ergeren, maar wél aandacht willen geven aan je reclame?
Op 14 oktober bracht Millward Brown de resultaten van haar wereldwijde project “AdReaction Video” naar buiten. Hierin is gekeken naar het multiscreen gebruik en gedrag onder 13.500 consumenten (16-45 jarigen) uit 42 landen, waaronder Nederland. Met als doel om meer inzicht te krijgen in hoe, waar en waarom mensen video content bekijken en hier opvolgend, wanneer zij open staan voor reclame en welke benadering vervolgens het beste werkt op verschillende schermen (TV, PC/laptop, tablet, smartphone).
Nederlandse multiscreen gebruikers kijken gemiddeld ruim 2,5 uur per dag video content. De meeste tijd hiervan wordt nog altijd gespendeerd aan TV, maar we zien dat ook de digitale apparaten samen al goed zijn voor bijna 40% van het kijkgedrag.
Toch blijkt dat consumenten nog minder ontvankelijk zijn voor digitale advertenties dan dat ze dat zijn voor TV reclames. Waar al de helft van de mensen aangeeft dat zij negatief tegen reclames op TV aankijken, loopt dit aantal zelfs op tot driekwart van de mensen waar het reclames op smartphones betreft!
Ondanks dat consumenten tegenwoordig video’s op talloze schermen kunnen kijken, moeten online adverteerders zich er goed van bewust zijn dat voor online adverteren niet vanzelfsprekend dezelfde regels gelden als voor adverteren op TV. Context en mindset verschillen immers per kanaal. Hoe kun je als marketeer dan toch een weg vinden naar een effectief mediaplan en een creatieve aanpak die ook op tablet en smartphone de juiste snaar raakt?
Het gehele rapport is hier te bekijken.
[Afbeelding: © weedezign – Fotolia.com]