25.09.2015
Social Media

Gezondheidszorg: farmaceutische industrie wordt social en connected

By: Redactie Dutchcowboys

BlogSocial Media

Van Facebook en Twitter naar YouTube en LinkedIn: farmaceutische bedrijven maken steeds meer gebruik van sociale netwerken voor het verspreiden van informatie, het helpen bij preventie en het verzamelen van klanten feedback.

Tijdens een van de Europese Digital Business seminars over de digitale vorderingen in de zorgsector werd o.a. geconcludeerd dat farmaceutische bedrijven “een keerpunt bereiken in digitalisering en dat de interesse in ‘smart & connected’ technologie enorm groot is.”

Deze digitale transformatie had zich echter nog niet uitgebreid naar de communicatie met eindklanten via de sociale netwerken. De patiënt anno 2015 is steeds vaker actief op het Internet en de sociale media. “Sociale netwerken helpen bij het creëren van een sterke band tussen farmaceutische bedrijven, patiënten en artsen,” aldus een van de keynote speakers. Maar hoe bereik je als farmaceut deze online actieve healthcare professional en/of de eindgebruiker c.q. patiënt?

health-dna
health-dna

Goede website en content strategie onmisbaar

Allereerst is een goede website onmisbaar binnen de online communicatie voor farmaceuten, aldus Jesse Gosse van Medical Digitals. Daarnaast is het van belang om goed voor ogen te hebben wie de doelgroep is. Als voorbeeld wordt MSD Nederland aangehaald, die zich op een specifiek gedeelte van de website alleen focust op de medische professional. Daarnaast zijn zowel MSD als de farmaceut Boehringer Ingelheim betrokken bij het online platform Hart Volgers. Via dit platform komen hartpatiënten in contact met zorgprofessionals èn lotgenoten, die de online gestelde vragen beantwoorden.

pharmacy
pharmacy

Naast een goede website en content strategie is ook de inzet van sociale media van groot belang in het contact met de healthcare professionals. Bekende sociale platformen zoals LinkedIn, Youtube, Facebook en Twitter kunnen gebruikt worden om zowel zorgprofessionals als klanten bij het bedrijf te betrekken en te informeren. Op die manier wordt het bewustzijn van het merk vergroot en laat de farmaceut zien relevant te zijn voor de klant. Het inzetten van sociale media is geen doel op zich, maar een middel om te informeren en de interactie aan te gaan.

Infographic

Het Institute for Health Technology Transformation (IHT²) in de USA maakte een infographic van de marketingactiviteiten van farmaceutische bedrijven op bijvoorbeeld Twitter. Het aantal volgers varieert per account (van 1.000 tot meer dan 10.000) en geeft een waardevol inzicht van de indruk die patiënten krijgen van bepaalde medicijnen.

Infographic-foto-voor-Blog-2
Infographic-foto-voor-Blog-2

Gebruik van medische smartphone applicaties stijgt

Een van de belangrijkste online trends in de medische wereld is de opkomst van medische applicaties. Deze apps zijn handige hulpmiddelen die een zorgprofessional ondersteunen bij het uitoefenen van zijn of haar vak, of patiënten helpt bij het maken van beslissingen. Zo introduceerde Philips onlangs, in samenwerking met het Radboudumc, de eerste diabetes-app, inclusief online community. Via deze app registreren patiënten hun bloedsuikerniveau, insulinegebruik en andere gegevens en ontvangen thuis of onderweg gericht advies op basis van deze gegevens.

Digitale strategie ontbreekt

Farmaceuten spelen weliswaar steeds meer in op de opkomende eHealth-trend, maar het succes ervan blijft achter. Gemiddeld heeft elke farmaceutische gigant zo’n 65 apps online, maar is het aantal gebruikers opvallend laag. Uit onderzoek blijkt dat een duidelijke digitale strategie bij veel van de grote farmaceutische ondernemingen ontbreekt.

research2guidance-main-three-groups-of-pharma-app-publishers-960x658
research2guidance-main-three-groups-of-pharma-app-publishers-960x658

Het gebruik van medische applicaties neemt de komende jaren alleen nog maar toe en daarom is voor de farmaceutische industrie belangrijk eerst de digitale strategie te definiëren en daarna pas toepassingen te ontwikkelingen.

Deze blogpost is geschreven door Hélène van Baardwijk, communicatiemanager Econocom Nederland.

[Afbeelding: © pixtumz88 – Fotolia.com]

Share this post