23.09.2015
Technology

De zelflerende Watson technologie van IBM komt naar Nederland

By: Redactie Dutchcowboys

BlogTechnology

IBM en Startupbootcamp hebben tien Nederlandse startups en tech-bedrijven genomineerd voor het Watson partnerprogramma. Aanstaande vrijdag, 25 september, pitchen de startups in B.Amsterdam hun innovatieve ideeën waarbij ze gebruikmaken van Watson, IBM’s zelflerende technologie. De winnaar wordt de officiële ‘launch partner’ van het Watson ecosysteem in Nederland, dat vanaf november toegankelijk is voor Nederlandse organisaties.

Watson

De pitchcompetitie markeert de plannen van IBM om de zelflerende Watson technologie op korte termijn beschikbaar te maken voor Nederlandse organisaties. Watson is een ‘cognitieve’ technologie die natuurlijke taal kan interpreteren en in staat is gigantische hoeveelheden gestructureerde en ongestructureerde data te analyseren. Tegenwoordig wordt de technologie in vrijwel elke branche toegepast – van retail en e-commerce tot aan gezondheidszorg en financiële dienstverlening.

Speelgoeddino

In Nederland maakte men onlangs kennis met Watson via een speelgoeddino van het Amerikaanse bedrijf Elemental Path, één van de allereerste Watson Partners. Deze dino kan luisteren, spreken en tegelijkertijd zichzelf nieuwe kennis aanleren. Het maakt daarmee dezelfde leercurve door als het kind dat hem gebruikt. Tijdens een aflevering van RTL Late Night bleek de intelligente speelgoeddinosaurus in staat de vragen van Humberto Tan prima te kunnen pareren (zie onderstaande video).

Met de pitchcompetitie op 25 september worden Nederlandse startups en tech-bedrijven de mogelijkheid geboden om met Watson aan de slag te gaan. De winnaar krijgt niet alleen toegang tot de cognitieve, zelflerende technologie die Watson eigen is, maar ook een eigen team van drie IBM experts toegewezen. Zij zullen een jaar lang ondersteuning bieden bij de succesvolle implementatie van Watson in hun voorgedragen ideeën.

De genomineerde bedrijven die vrijdag pitchen:

  • Clustr – Dienst waarin ondernemers hun marketingkrachten kunnen bundelen in één website
  • Dashmote – Gebundelde webdiensten op basis van persoonlijke voorkeuren
  • Sightcorp – Spin-off van de Intelligent Systems Lab van de Universiteit van Amsterdam, biedt gezichtsherkenning software
  • imgZine – Real time publicatie van social magazines
  • On Wheels – App die rolstoelvriendelijke locaties inzichtelijk maakt
  • StartMonday – Recruitment tools voor video-sollicitaties
  • Access to Talent – Recruitment dienstverlener
  • Tribe of Noise – Online community die muzikanten, hun fans en professionals verbindt.
  • Synappz Medical Apps – Digitale tools voor ‘self-health management’

Een jury bestaande uit Paul Chong (IBM Watson Group), James Luke (IBM Watson Group). Sal Matteis (serial entrepeneur en investeerder) en Patrick de Laive (medeoprichter The Next Web) zullen de pitches beoordelen.

Share this post