Facebook zorgt momenteel voor meer verkeer naar online uitgevers dan Google, zo blijkt uit nieuwe data van Parse.ly, een analytics firma die data heeft verzameld van meer dan 400 digitale uitgevers (waaronder o.a. Mashable en Reuters).
De opkomst van Facebook, langzaam en geleidelijk, vanaf 2012 is duidelijk te zien in bovenstaande grafiek. Facebook (social referrals) zorgt nu dus voor meer traffic naar de grootste online uitgevers dan Google Nieuws en zoeken via Google.com oplevert.
Promoten
Volgens Andrew Montalenti, CTO van Parse.ly, zijn er verschillende factoren die bijdragen aan deze verandering.
De grootste verandering lijkt het moment te zijn geweest dat Facebook het mogelijk maakte om berichten van pagina’s te promoten. Uitgevers gingen zo het bereik (betaald) flink vergroten. Buzzfeed bijvoorbeeld pompt daar jaarlijks miljoenen dollars in.
Deze verandering komt op het moment dat Facebook druk bezig is om meer content op het eigen platform te plaatsen. Instant Articles is een nieuwe manier voor uitgevers voor het creëren van interactieve artikelen op Facebook.
Als het aankomt op search en web traffic blijft Google natuurlijk met afstand de nummer 1. Een positie die het de komende tijd echt niet snel zal verliezen!