Video maakt meer en meer een onderdeel uit van ons leven. Camera’s van smartphones worden steeds beter om video’s te maken en ook actiecamera’s innoveren non-stop. De nieuwste trend in de wereld van video’s maken is het schieten van 360° beelden en ook Samsung gaat zich nu op die markt begeven. Samsung lanceert vandaag ook een 360° camera: de Gear 360. Deze camera is speciaal ontwikkeld voor op reis of voor coole actiebeelden: hij is bolvormig, licht (153 gram) en compact. En met een werkelijk spectaculaire persconferentie, waarbij iedereen de Gear VR draagt, werd deze nieuwe camera en de Galaxy S7 aangekondigd.
De Samsung Gear 360 is uitgerust met dubbele fisheye lenzen met 15 megapixel beeldsensoren. Daarmee kun je op hoge resolutie (3840*1920) 360° videobeelden opnemen en je kunt stevens een still maken van 30 megapixel. Je kunt ook slechts één van de fisheye lenzen gebruiken voor een 180° video. Je krijgt er een handige tripod bij maar er komen natuurlijk ook allerlei andere accessoires beschikbaar om op jouw manier videobeelden te kunnen schieten.
Wanneer je de Gear 360 koppelt met een Samsung smartphone dan kun je op je telefoon in real time de videobeelden zien die je aan het opnemen bent. Je kunt deze beelden uiteraard ook op je telefoon opslaan om ze direct te delen via sociale media. Voor de ultieme ervaring kun je met de Gear VR de beelden terugzien alsof je ze letterlijk opnieuw beleeft. Om dit te kunnen doen heb je de speciale Gear 360 app nodig. Je kunt de Gear 360 koppelen met de splinternieuwe Galaxy S7 en Galaxy S7 edge, de Galaxy S6+, Note 5, Galaxy S6 edge en Galaxy S6.
De Gear 360 zal in het tweede kwartaal van 2016 beschikbaar zijn. De verkoopadviesprijs bedraagt 419 euro.
Een overzicht van alle updates over het Mobile World Congress 2016 vind je op onze speciale MWC-pagina.
Het échte hoogtepunt van de Samsung persconferentie is het moment waarop met de Gear VR de eerste beelden van de Gear 360 worden vertoond, of eigenlijk het moment waarop iedereen de bril weer afzet, want dan staat namelijk the one and only Mark Zuckerberg op het podium om te vertellen wat een ontwikkeling als virtual reality en de opkomst van 360 graden camera’s betekent voor Facebook, en daar ligt natuurlijk de toekomst en de potentiële groei van Facebook en video.