Toyota en Tokyo horen bij elkaar en de Tokyo Motor Show (30 oktober tot en met 8 november) is voor de grootste autofabrikant ter wereld natuurlijk een thuiswedstrijd. Ook in 2015 zijn de Japanners het aan hun stand verplicht om de autoliefhebbers in Japan een kijkje in de keuken te geven. Toyota doet dat dit jaar met 3 nieuwe concept cars die één ding gemeen hebben, het rijplezier moet ervan afstralen!
De Toyota S-FR is een eerbetoon aan de kleine en lichte Toyota sportauto’s uit het verleden waarvan de Toyota Sports 800 misschien wel het beste voorbeeld is. Technisch is er over deze S-Fr weinig bekend, buiten de coole en bijzondere looks weet Toyota alleen te melden dat hij wordt uitgerust met een 6-bak dus doen we het voorlopig alleen met het design.
Toyota FCV Plus Concept
Now we’re talking want wat zou het Toyota sieren als ze als eerste nu eens echt dit studiemodel wat rijdt op waterstof eens durven door te ontwikkelen en op de weg weten neer te zetten. Als je echt wil vernieuwen met studies van auto’s voor een groter publiek, doe het dan ook! Bij de Toyota FCV Plus zit de ‘Fuel Cell Stack’ tussen de voorwielen en de waterstoftank helemaal achterin. De FCV Plus telt 4 elektromotoren, voor elk wiel één. Z’n wielbasis mag er wezen en bedraagt 3 meter, dat is in vergelijking met de Toyota Auris 40 cm méér.
Wanneer je de FCV Plus niet als auto gebruikt kan hij je energie leveren voor je woning en heb je tegelijkertijd je eigen energieleverancier op de stoep staan. Ook hier geldt, Toyota maakt het waar want dit is echte innovatie en zo zet je de automarkt tenminste een beetje op z’n kop.
Toyota KIKAI Concept
De Toyota KIKAI is het derde concept wat te zien is op de 2015 editie van de Tokyo Motor Show en is een auto die zich niet makkelijk laat beschrijven. Het is een concept wat is ontwikkeld vanuit de gedachte dat de techniek van een auto bewonderd moet kunnen worden. In plaats van een transparante auto, dat zou immers een inkopper zijn, is bij de Kikai gekozen om de techniek buiten de carrosserie te plaatsen wat een verrassent effect geeft. Zo heeft de bestuurder die in het midden en schuin voor de passagiers zit zicht op de voorwielophanging en de wielen.
De KIKAI is volgens Toyota een eerbetoon aan toegewijde technici en de schoonheid van techniek. De bestuurder zit in het midden van de auto.