McDonald’s, de bekendste en populairste fastfoodketen gaat rap innoveren en doet dat op het moment dat de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) deze week via de media bekend maakte dat bewerkte vleeswaren als ham en bacon kankerverwekkend zijn. Ook rood vlees blijkt veel ongezonder te zijn.
Well-timed of toeval, het maakt niet uit, ook McDonald’s moet vol aan de bak bij dit soort berichten, want hoe je het ook wendt of keert, dit soort berichten van de WHO heeft impact op onze dagelijkse eetgewoonten en daar vallen ook de McBurgers, Baconburger en andere fastfood onder.
McDonald’s kan daarom haast niet wachten op de vernieuwing in haar restaurants. Zo komen de salad bar en McCafé terug. De salad bar zal zeker te maken hebben met de recente berichtgeving en biedt mensen de mogelijkheid gezonder te eten. McCafé komt terug op de agenda en lijkt een antwoord op de groei van Starbucks restaurants en koffiebars langs de snelwegen.
Verder op het programma: de mogelijkheid om zelf je eigen burger samen te stellen, tafelbediening en de mogelijkheid om te gaan betalen met Apple-pay nu de eerste Apple Pay-badge is verschenen bij de McDonald’s-vestiging aan het Damrak in Amsterdam.
Niet al deze innovaties zullen binnenkort al te vinden zijn in de vele filialen van McDonald’s. De strategie van de fastfoodketen is om alles eerst op kleinere schaal uit te testen in een beperkt aantal restaurants. Volgens de topman van McDonald’s in Nederland Manu Steijaert is de strategie vooral uitproberen, luisteren en aanscherpen consequent hanteren. “Als iets niet werkt, stoppen we er tijdig mee”, laat hij weten aan het AD.