27.08.2015
Marketing

Ster viert 50 jarig bestaan met jubileumcommercial

By: Henk de Hooge

BlogMarketing

De Ster bestaat deze week 50 jaar. Ter ere van dit jubileum heeft de Stichting ether reclame, afgekort de Ster, een commercial gemaakt met 50 jaar memorabele hoogtepunten om kijkers en adverteerders te bedanken. In deze 50 jaar waren de spotjes die werden uitgezonden goed voor bijna 7 miljard euro voor de staatskas.

Historie

In 1965 werd de SUR (Stichting tot Uitzenden van Reclame) opgericht, maar omdat men de naam niet prettig in het gehoor vond liggen, werd deze in 1967 veranderd naar Ster. Aanvankelijk was ook het plan opgevat om zwevende blokken uit te zenden, maar uiteindelijk mochten de blokken alleen voor en na het nieuws (het NOS Journaal op de televisie en de Radionieuwsdienst op de radio) worden uitgezonden.

Pas eind jaren tachtig werden er alsnog zwevende reclameblokken ingevoerd. Pas in 1991 kwam er ook reclame op zondag. Tussen de reclamespots werd een animatiefilmpje van Loeki de Leeuw of een kunstzinnig lijnenspel vertoond. Ook de begin- en eindleader was een filmpje met Loeki de Leeuw.

In de jaren tachtig waren er ook voor en na het halfzes-journaal reclameblokken met tussenfilmpjes met beestjes met lange oren (Jiggles) te zien, maar deze waren niet zo populair als de Loeki-de-Leeuw-filmpjes. (Bron: Wikipedia)

Loeki de Leeuw

Het meest herkenbaar voor de uitzendingen van de Ster was natuurlijk Loeki de leeuw die tussen de reclamespots op televisie van 1972 tot 2004 altijd met een komisch filmpje te zien was.

Sinds 1995 reikt Ster jaarlijks de Gouden Loeki uit, de publieksprijs voor reclame in Nederland die inmiddels een begrip is geworden. Dit jaar komt er helaas voor adverteerders en reclamemakers een einde aan het jaarlijkse televisiegala waarin de Gouden Loeki’s werden uitgereikt wegens vergaande bezuinigingen. Hoe de prijs in een andere opzet gaat worden voortgezet is nog niet bekend.

Share this post