Vive le velo! Oftewel het grootste wielerspektakel op aarde komt er weer aan, de Tour de France. Rondom dit mondiale evenement is een enorme marketing-machine aanwezig. Het online kanaal wordt hierin groter en groter. Hoog tijd om eens een aantal tips te geven hoe ook jij hier online op in kan spelen. Krijg zin om te fietsen, wek dat vakantiegevoel op en profiteer online van dit fantastische evenement.
Bepaal het doel en profiteer
Utrecht als start van de Tour de France dit jaar in Nederland, geweldig voor de stad, maar ook zeker voor organisaties die zich willen profileren door middel van marketing activiteiten. Naamsbekendheid vergroten kan natuurlijk een ding zijn, maar ook zeker het genereren van extra omzet is iets dat perfect mogelijk is door online in te zetten. Het mooiste van alles? Het is meetbaar, de allersterkste eigenschap van online marketing.
Campagnes die je gaat opzetten door bijvoorbeeld te adverteren of content te delen zijn allemaal te evalueren aan de hand van het behaalde resultaat. Online marketing is, afhankelijk van je situatie, meestal toegankelijker dan de traditionele marketing activiteiten. Het is echter voor menigeen moeilijker te plaatsen in hoeverre er ook mogelijkheden voor hem of haar zijn. Zeker in relatie tot een mondiaal evenement als de Tour de France.
Waarmee profiteer ik?
Er is een scala aan mogelijkheden om je doelgroep online te bereiken. Dat maakt het tevens niet eenvoudig een goede keuze te maken. Daarom word je hopelijk middels onderstaande tips lekker op weg geholpen en zorgt het bovenal voor inspiratie.
Het Google Display netwerk biedt uitstekende mogelijkheden voor het targeten van de doelgroep met specifieke beeldadvertenties. Als fietsenwinkel kun je bijvoorbeeld inspelen op het fietsgevoel met teksten als: ‘Heerlijk hè de Tour weer op tv? Wordt ook wielrenner, bekijk ons aanbod!’. Vrij basaal voorbeeld natuurlijk, maar je snapt ongetwijfeld het idee. Wees dus creatief en probeer in te spelen op het ‘Tour de France gevoel’.
Target (evt. verschillende) display campagnes op specifieke websites waar de doelgroep is. Denk hierbij bijvoorbeeld, in het geval van de fietsenwinkel, aan populaire wieler- en vrijetijdswebsites als de Reiskrant (Telegraaf), Fiets.nl, etc. Denk overigens niet dat je persé een fiets gerelateerd product moet hebben om te adverteren. Een elektronica zaak kan ook prima profiteren, daar lees je later in dit artikel meer over.
Feit blijft in ieder geval dat het display netwerk mooie mogelijkheden biedt voor het targeten van de doelgroep. Denk hierbij aan het plaatsen van beeldadvertenties op specifieke websites (placements), op onderwerpen of juist op interesses. Genoeg mogelijkheden om je doelgroep te bereiken dus.
Het creëren van unieke en leuke content is één van de meest ‘behapbare’ dingen om te doen. Hierbij gaat het er juist om over fascinerende of interessante zaken te schrijven rondom de Tour. Inspiratie nodig? Dat dacht ik al! Denk bijvoorbeeld eens aan het inspelen op de prachtige kastelen en landgoederen die langskomen tijdens een televisie-uitzending. Creëer een gids of schrijf een artikel waarin je de mooiste exemplaren beschrijft (geschiedenis, weetjes, etc.) gecombineerd met mooie fietsroutes in de omgeving.
Er zijn ook tal van mogelijkheden voor de doelgroep die op een hoger niveau met fietsen bezig is. De amateurwielrenner bijvoorbeeld, hij of zij is ongetwijfeld geïnteresseerd op wat voor fietsen de beste renners uit de Tour de France fietsen. Een titel als: ‘Dit moet je weten over de fiets van Alberto Contador’ trekt zeker de aandacht. Beschrijf vervolgens de kenmerken: materiaal, kosten, gewicht, afmontage, etc. Richt je daarnaast ook op de reden waarom Contador voor iets gekozen heeft (bijv. het zadel of een bepaalde derailleur). Zo laat je als fietsenmaker je autoriteit zien op dit gebied, zeer waardevol voor de lezer.
Eindig het artikel met een call to action, bijvoorbeeld: ‘Wil jij ook een fiets die perfect bij je past? Bezoek dan eens een gespecialiseerde fietsendealer’. De link naar de fietsenwinkel kan natuurlijk hierin opgenomen worden. Probeer dus niet de nadruk te leggen op het commerciële aspect, maar juist oprecht leuke en kwalitatieve content te schrijven. Je zult zien dat dit vele malen effectiever is.
Kortom richt je op leuke zaken rondom de Tour de France en kies zorgvuldig wat het beste bij jou past. Dat wil zeggen, wat maakt jouw bedrijf de autoriteit op een bepaald gebied? In het voorbeeld van de fietsenwinkel kun je ook denken aan het beschrijven van bijzondere fietsroutes of mooie acties met een racefiets. Wil je als stad Utrecht de stad bekender maken (citymarketing), dan zijn er natuurlijk ook tal van mogelijkheden met het creëren van content.
De sociale media bieden natuurlijk ook veel mogelijkheden om jezelf te profileren. Twitter is zeker tijdens de Tour de France een populair medium, waar meningen worden gedeeld of juist de interactie opgezocht. Als echte Hollanders betaamt, hebben we een mening over alles. Ook over wielrennen doen we graag ons zegje. Verschillende oud-wielrenners, analytici, commentatoren, etc. zie je voorbij komen.
Voor de Tour de France kijker zijn dit boeiende zaken om te volgen. Een interessante mogelijkheid dus, om te adverteren op Twitter in combinatie met de Tour. Het platform is perfect om in te haken op de actualiteit, aan te zetten tot actie of de zojuist genoemde interactie op te zoeken. De fantastische overwinning van Lars Boom vorig jaar is hier een mooi voorbeeld van. Deze zege doet het vaderlandse hart sneller kloppen. Inspelen op deze positieve vibe is dan een mooie kans om bezoekers te enthousiasmeren over de winst in combinatie met jouw product. Simpel maar zeker doeltreffend, proficiat dus.
Iedereen heeft er wel eens aan meegedaan of in ieder geval van gehoord, een Tourspel. Het middels een poule, de juiste einduitslag te voorspellen blijft leuk. Hang je hier ook nog eens leuke prijzen aan (bijv. een racefiets, de fietsenwinkel in gedachte houdend), wordt het voor veel mensen nog interessanter. De Telegraaf doet dit bijvoorbeeld al jaren met een leuke invulling.
Genoeg mogelijkheden om middels een spel wat extra ‘buzz’ rond je bedrijf te creëren. Leuk natuurlijk om hierin creatief te zijn, vergeet echter niet welke doelstelling je hiermee wilt gaan bereiken. Het realiseren van harde conversies is lastiger, omdat plezier in eerste instantie de intentie is van de bezoeker. Desalniettemin zeker waard om eens te proberen.
Tot slot de laatste tip die bewust breder is getrokken. Het moet je namelijk triggeren een stapje verder te denken en specifiek in te spelen op een ontwikkeling. Hiervoor kun je dan ook verschillende online middelen in gaan zetten. Het beste valt deze gedachte te beschrijven met een voorbeeld.
Een fan of belangstellende van de Tour de France heeft verschillende mogelijkheden de wedstrijd te volgen. Veel voorkomend zijn natuurlijk de televisie en radio. Al zittend op de bank, lekker glas wijn voor de neus, tablet op schoot kijkend naar het peloton dat een steile col aan het bedwingen is. Hoe mooi is het dan in te spelen op dit gevoel?
Een elektronica zaak kan bijvoorbeeld in een specifieke display of social media campagne de doelgroep targeten. De invulling hiervan is bijvoorbeeld als volgt te doen: ‘Morgen de koninginnenrit in de Tour, spannend zeg! Beleef het nog beter met onze nieuwe ultra supersonische tv, want vandaag voor 21:00 uur besteld, is morgen genieten.’
Zomaar een voorbeeld hoe deze denkwijze kan bijdragen aan het resultaat. Target de doelgroep zo specifiek mogelijk, speel in op het gevoel en knal met die call to action. Resultaten komen dan vanzelf als je maar dat stapje extra neemt.
Persoonlijk krijg ik inmiddels erg veel zin in de Tour de France, net als duizenden Nederlanders overigens. Mooi moment dus hierop in te gaan spelen met wellicht de genoemde tips als inspiratie. Ter afsluiting is er een perfecte Tour de France wijsheid van toepassing, namelijk: ‘De Tour wacht op niemand’. Aan de slag dus!