UberPOP gaat zijn prijzen met 15 procent verlagen in Nederland. Dit besluit past bij de ambitie van Uber om
UberPOP goedkoper te maken dan het bezitten en onderhouden van een eigen auto.
Nederland heeft op dit moment ongeveer 8 miljoen auto’s waar gemiddeld 4 personen in passen. Maar in de praktijk worden de meeste auto’s maar door een persoon gebruikt. Een snelle rekensom leert ons er dan 24 miljoen lege stoelen over blijven (8 miljoen auto’s x 4 stoelen = 32 miljoen. 32 miljoen – 8 miljoen = 24 miljoen).
UberPOP is juist ontwikkelt om hetzelfde aantal reizigers met minder auto’s te laten vervoeren. Via de Uber-app worden er reizigers gekoppeld aan particuliere bestuurders. Die bestuurders worden betaald door de medereizigers voor de afgelegde kilometers. Met deze dienst zou je potentieel minder files, minder parkeerproblemen en minder milieuvervuiling hebben.
Het starttarief is nu met 15 procent gedaald en dat betekent dat het instaptarief €1,00 is, je €0,95 betaalt per kilometer en ook nog eens €0,15 per seconden. Met deze prijsverlaging hoopt Uber dat er meer mensen gebruik gaan maken van de dienst. De particuliere bestuurders blijven ondanks de prijsverlaging wel winst maken. Uber verklaart dat ze in andere landen ook al een prijsverlaging van 16 procent hebben doorgevoerd. Toch maken de bestuurders daar dertig procent meer omzet per uur. Doordat de dienst goedkoper wordt gaan er waarschijnlijk meer mensen zich aanmelden en zo hebben bestuurders het steeds drukker.
UberPOP is inmiddels actief is in 270 wereldsteden, waarvan 3 steden in Nederland;
Amsterdam, Rotterdam en Den Haag.