De omzet van digitale bureaus steeg afgelopen jaar met elf procent. Dat blijkt uit cijfers van het jaarlijkse kengetallenonderzoek 2014 van de branchevereniging Dutch Digital Agencies (DDA). De omzetgroei van elf procent is aanzienlijk en bevestigt volgens de vereniging de trend van afgelopen jaren.
Afgelopen jaar waren de DDA leden samen verantwoordelijk voor een gezamenlijke omzet van ruim 381 miljoen euro. Aan het onderzoek namen 84 leden deel. De leden noteerden gemiddeld een winstgevendheid van circa 10% van hun omzet.
Volgens Paul Manuel, de voorzitter van DDA, komen de goede resultaten niet helemaal uit de lucht vallen. “Merken kunnen zich simpelweg niet meer veroorloven om niet na te denken over digitale transformatie. Als merk wil je een continue dialoog met je klanten hebben. Dit doe je door goede service te bieden en relevant te zijn. En dit vereist continue optimalisatie. Digitale bureaus hebben deze ervaring in huis om merken hierbij aan de hand te nemen. Nadenken over de uitstraling, experience, technische en innovatieve mogelijkheden en nieuwe business mogelijkheden zit in het DNA van onze bureaus.”
Uit het onderzoek blijkt ook dat bureaus en merken steeds vaker kiezen voor een strategische samenwerking waarbij werkzaamheden steeds substantiëler worden. Dit is terug te zien in het feit dat de gemiddeld projectomvang in 2014 ten opzichte van 2013 gestegen met ruim 7% en ten opzichte van 2011 zelfs met ruim 59%.
Ook de werkgelegenheid binnen de sector is volgens DDA is in 2014 nog meer toegenomen dan in 2013. In dat jaar was er al een groei te zien van acht procent. In 2014 nam het aantal FTE’s toe met ruim 11 procent ten opzichte van 2013.
Ten slotte zijn de leden van de branchevereniging ook positief over de toekomst. Zij verwachten een groei te zien van 21 procent in 2015.