05.02.2015
Marketing

Under Armour koopt Fitness Apps MyFitnessPal en Endomondo

By: Annemerel de Jongh

BlogMarketing

In Nederland is sportmerk Under Armour alleen bekend onder de echte sportkenners, maar in de Verenigde Staten is het – na Nike – het grootste sportmerk. Afgelopen jaar stootte het merk Adidas van de tweede plek. En terwijl merken als Nike en Adidas hun eigen sport-apps ontwikkeld hebben, kocht Under Armour deze week twee grote reeds bestaande fitness apps.

100 miljoen gebruikers
Het merk kocht MyFitnessPal voor 475 miljoen dollar, Endomundo werd voor 85 miljoen dollar gekocht.

MyFitnessPal werkt als een eetdagboek voor mensen die hun voeding-inname willen bijhouden. Er kunnen doelen gesteld worden (bijvoorbeeld een paar kilo verliezen), MyFitnessPal vertelt je vervolgens precies wat je moet eten om dat doel te bereiken. Gedurende de hele dag vul je precies in wat je eet en drinkt, aan het eind van de dag zie je precies hoeveel calorieën je naar binnen hebt gewerkt, maar ook hoeveel koolhydraten, vetten en eiwitten je gegeten hebt. Je kunt je sportieve activiteit in de App verwerken, zodat ook dit in je advies meegenomen kan worden. Op dit moment heeft MyFitnessPal zo’n 80 miljoen geregistreerde gebruikers.

Endomundo is al sinds 2007 actief en is een sports-tracker. De app meet en analyseert de activiteit van de gebruiker. De afgelopen acht jaar verzamelde Endomundo zo’n 20 miljoen gebruikers.

Dat betekent dus dat Under Armour met de aankoop van MyFitnessPal en Endomundo zo’n 100 miljoen mensen bereikt. Nike gaf in 2013 voor het laatst cijfers vrij, toen waren er zo’n 18 miljoen geregistreerde gebruikers op het Nike+ platform, ervan uitgaande dat dit aantal het afgelopen jaar niet vervijfvoudigd is, heeft Under Armour met de twee nieuw verworven apps een stuk grotere groep mensen in handen.

Investering
Under Armour heeft het afgelopen jaar veel geïnvesteerd in promotie van het merk. Zo verwierven ze Gisele Bündchen als ambassadrice en maakten ze deze bijzondere video, de aankoop van de apps ligt volledig in met de opmars die het merk op dit moment maakt.

Share this post