19.06.2014
Gaming

Reshift Digital wordt groot in gamen, neemt Gamer en InsideGamer over

By: Rob Blaauboer

BlogGaming

Reshift Digital, die in 2013 de activiteiten van HUB uitgevers heeft doorgestart, maakt vandaag bekend dat ze Sanoma Gamer.nl en InsideGamer overnemen. Hiermee ontstaat een game powerhouse met drie sterke titels: Power Unlimited – én de twee netgenoemde websites.

reshift-digital-wordt-groot-in-gamen-nee.jpg
reshift-digital-wordt-groot-in-gamen-nee.jpg

Crisis in bladenland

Het is geen geheim dat bladen en kranten het moeilijk hebben. Dit is natuurlijk de schuld van het internet en democratisering van technologie waardoor drempels om een (groot) publiek te bereiken steeds lager worden. Als jij morgen een gamewebsite wilt opzetten dan is dat natuurlijk zo gepiept. Technisch dan. Goede content, schrijvers en publiek daar moet je wel iets voor doen.

Sanoma heeft vorig jaar oktober aangegeven dat ze van 32 titels af wilden om zich te focussen op 17 kerntitels. Ook de twee gamesites stonden in de etalage. Tot vandaag dus.

Blijft alles bij hetzelfde?

Dat zou best wel eens kunnen. De drie nu bij Reshift Digital verzamelde titels hebben allemaal hun eigen doelgroep met wel een gedeeltelijke overlap maar in het algemeen valt het nog wel mee.

Power Unlimited richt zich op 12-20 jarigen met een (volgens henzelf) duidelijk puberale aanpak. Gamer.nl richt zich op mannen van 18 tot 49 jaar met als voornaamste hobby het spelen van videogames. InsideGamer bedient de doelgroep van 18-23 jarigen met interesse voor videogames én digitaal entertainment. Je neemt natuurlijk niet alleen een site over maar ook de community. Het ergste wat je kan doen is gelijk gaan rommelen aan het format. Reshift zegt wel dat ze de sites van Gamer.nl en InsideGamer gaan vernieuwen.

Wat levert het op?

Dat is een goede vraag en die kan eigenlijk alleen Reshift Digital beantwoorden.

Het lijkt erop dat Reshift Digital een bredere game doelgroep wil aanspreken en dat lijkt hiermee in ieder geval qua doelgroep te kunnen lukken. Ook wordt de mogelijke synergie van de drie sites onderzocht. De samenwerking van Gamer.nl met NU.nl en NUTECH.nl (nog steeds van Sanoma) blijft intact. Voor adverteerders biedt Reshift nu een bredere doelgroep aan van game enthousiasten, naast de andere tech titels zoals PCM en Computer Idee.

Ga je er zelf iets van merken als lezer van een van de drie sites? Voorlopig ook nog niets denk ik. Eerst maar even het stof laten neerdalen en per 1 augustus de titels en redacties ‘integreren’ (lees naar binnen halen’). Daarna zullen de sites onder handen worden genomen verwacht ik.

Share this post