Een van de grote games voor dit najaar is Battlefield Hardline. In plaats van een nieuwe militaire shooter levert EA ons dit jaar een andere vorm van Battlefield. Bankovervallen in Los Angeles leiden in Battlefield Hardline tot hevige vuurgevechten tussen politie en criminelen. Het is een waar slachtveld.
De Beta is zeer beperkt. Twee gamemodes die zich op dezelfde map afspelen en een zeer beperkt arsenaal aan wapens. Ver weg van wat de uiteindelijke game zou moeten zijn. Toch is de beta wel geschikt voor een eerste indruk, alle nog toe te voegen inhoud zal in dezelfde richting als de nu aanwezige inhoud zijn. Er is geen tijd meer voor grote veranderingen, zo vlak voor de release.
In onze E3 podcast vertelde Jeroen over hoe hij elk jaar een nieuwe Call of Duty vergelijkt met zijn favoriete achtbaan. Als er teveel wordt veranderd is het niet meer dezelfde achtbaan. Bij het spelen van Battlefield Hardline dacht ik constant aan deze vergelijking. Battlefield Hardline blijkt namelijk minder nieuw dan dat EA ons probeerde voor te stellen.
De twee gamemodes die in deze beta zitten kunne worden vergeleken met een capture the flag en een verdedig-je-basis mode. Geld staat centraal in de game. In de eerste mode moeten beide teams geld uit een kluis halen. De tweede mode bestaat uit twee kluizen, elk in het bezit van een van de teams. Het doel is om geld van elkaar te stelen.
Deze gamemodes verschillen niet heel veel van elkaar, volg je objective marker en schiet op de tegenstander. Maar waarschijnlijk lijken ze zoveel op elkaar omdat ze op dezelfde map spelen. Deze map is een mooi stukje stad. Veel flatgebouwen, wegen, viaducten en vooral heel veel beton.
Niet veel nieuws dus, zowel de gamemodes als de map voelen standaard aan en de wapens kunnen zo in elk ander spel voorkomen. Maar het is wel een game die aanvoelt als Battlefield. En als Battlefield je favoriete achtbaan kun je met Hardline ongetwijfeld plezier beleven.