14.04.2014
Gaming

Actual Sunlight: Niet leuk, maar zeker het spelen waard

By: Marnix Suilen

BlogGaming

‘Walking Simulator’ zal ik het maar noemen. Althans, als je het over een game hebt. Een interactief verhaal zou een betere benaming zijn. De gameplay is niets meer dan rondlopen en teksten die tevoorschijn komen bij objecten en personages lezen. Zo vertelt de game je een verhaal over depressie en hoe het hoofdpersonage daarmee leeft. Ik ga het verhaal globaal doorlopen, dus spoilers!

actual-sunlight-niet-leuk-maar-zeker-het.jpg
actual-sunlight-niet-leuk-maar-zeker-het.jpg

Het verhaal kan worden onderverdeeld in verschillende fases. Als eerste krijg je een beginsituatie. Het hoofdpersonage is depressief en je wordt ingeleid in hoe hij over het leven denkt. Je doet dit door zowel het grote verhaal (zwarte achtergrond, witte tekst) en achtergrondinformatie (dialoogboxje) te lezen.

Vervolgens komt de fase waarin het hoofdpersonage beseft dat hij depressief is en daadwerkelijk iets aan zijn leven wil veranderen. Zo kom je ook te weten welke leugens hij zichzelf -en dus ook jou- heeft verteld. Na dit besef volgen acties waarin hij probeert zijn leven te veranderen.

Na deze actie volgt dan weer een fase van besef waaruit blijkt dat de depressie niet volledig door hemzelf komt, maar ook door de mensen om hem heen. Een CEO die zegt het bedrijf te verkopen als het slecht gaat om zo zelf rijk te worden; opdringerig winkelpersoneel; collega’s die niets met hem te maken willen hebben; het komt allemaal voor en er is dan ook maar een resterende oplossing volgens hem.

ss_f679af868cf26a70be05f86d91209dad1f948c94.1920x1080

Actual Sunlight is geen game. Het is een interactief verhaal. Een verhaal over depressie en zelfmoord, maar misschien ook wel een verhaal over het leven en moderne samenlevingen. Actual Sunlight is niet leuk, het is een verrijking. Je wordt blootgesteld aan een ander perspectief, een andere kijk op de wereld. Een wereldbeeld dat het waard is om te zien.

Actual Sunlight is ontwikkeld door Will O’Neill en uitgebracht op PC op 3 april 2014.

Share this post