12.03.2014
Gaming

PC-settings: Wat doet wat?

By: Marnix Suilen

BlogGaming

Ah, de grafische instellingen voor een game. Ik zal er de komende tijd nog vaak langskomen. Nu de next-gen echt op gang begint te komen worden de systeemeisen voor pc games ook steeds hoger. Mijn pc kan niet alles meer op het maximum draaien, en dan moeten er keuzes gemaakt worden. Een mooie framerate met goede graphics kan soms best lastig zijn, zeker omdat bij sommige instellingen niet duidelijk is wat ze doen en ik dus ook geen idee heb van wat ik zou moeten zien. Tijd voor wat opheldering!

pc-settings-wat-doet-wat.jpg
pc-settings-wat-doet-wat.jpg

Voordat ik begin met een lijst veel voorkomde instellingen en wat ze doen moeten we eerst wat voorbereidingen treffen. Zo is het handig om te weten wat je pc kan, of met andere woorden wat zit er in? Hierbij moet je vooral op processor (CPU), videokaart (GPU) en het werkgeheugen (RAM) letten. Als je weet wat je in je pc hebt zitten vergelijk je dat met de systeemeisen voor het spel dat je gaat spelen en kies je een bijbehorende preset van graphics. Boven aanbevolen, kies voor high. Tussen minimum en aanbevolen in, kies medium. Net boven het minimum: Low.

Nu wil je weten hoe het spel draait. Het handigste is als de game een benchmark heeft, anders moet je even spelen en kijken hoe het voelt. Als alles soepel gaat kun je proberen of je alles op het maximum kunt zetten, en als je pc dit aankan moet je dat ook gewoon doen. Kan je pc dat niet aan, dan is er altijd nog wel wat speelruimte. Grafische instellingen zijn zwaar onderhevig aan de performance van de engine waarin ze zijn gemaakt. Resultaten kunnen dus ook per spel verschillen. Kijk wat je belangrijk vindt en of het hoger zetten van die setting een groot genoeg verschil maakt. Uiteraard kun je ook de ene setting wat omlaag doen zodat een ander omhoog kan, het is geheel aan jou. Hier volgt de lijst met vaak voorkomde settings en waar ze goed voor zijn.

V-sync limiteert de framerate zodat deze gelijk staat aan de refresh rate van je monitor, meestal 60 Hertz. Dit betekent dat je framerate nooit hoger dan 60 zal komen. Dit wordt gebruikt om het zogeheten ’tearing’ te voorkomen. Tearing kan zichtbaar worden als de framerate veel hoger is dat de refreshrate van de monitor. In dat geval kan een horizontale lijn die twee verschillende beelden scheidt worden gezien.

Texture quality: Dit beïnvloedt de grote, en daarmee de kwaliteit van de textures. Hoe hoger de texture quality hoe beter de textures op de 3D modellen er uit zien.

Shadow quality: Hoe hoger hoe beter de schaduwen eruitzien. Het gaat hierbij dan vooral om detail van de schaduw of dat ook kleine object een schaduw hebben.

Depth of field is het beste uit te leggen door het te vergelijken met een foto. Als je bij het maken van een foto scherpstelt op een voorwerp op de voorgrond zal de achtergrond wazig worden. Dat is wat Depth of field doet.

Texture filtering is een techniek die een texture corrigeert. Hiervoor zijn verschillende methodes beschikbaar, Anisotropic filtering is de beste. Hoe hoger het aantal keer dat dit wordt gedaan hoe beter het resultaat. Texture filtering is een methode om textures juist weer te geven. Dit laat zich het beste met de volgende afbeelding illustreren.url

anti aliasing, ook wel antikarteling genoemd. Anti aliasing zorgt ervoor de randen zachter en natuurlijker worden, in plaats van hoekige, scherpe pixel randen. Hiervoor zijn verschillende technieken. Veel gebruikt zijn MSAA en FXAA. MSAA rendert de game op een hogere resolutie en verkleint dit vervolgens, zo lopen randen in elkaar over. Dit is vrij intensief, waardoor FXAA aantrekkelijker is. FXAA zoekt randen op door te kijken naar kleurverschillen en past daar een blur-effect toe. FXAA is voor nieuwe videokaarten naar mijn mening de beste keuze.

Parallaxocclusion mapping verhoogt het effect van diepte door platte vlakken op 3D modellen diepte te geven.

screenspace reflection is een techniek die ervoor zorgt dat oppervlakken licht weerkaatsen. Denk hierbij aan nat wegdenk of een marmeren vloer die glanst.

tesselesation is naar mijn mening wel een van de meest interessante technieken. Tesselesation is exclusief voor DirectX 11 kaarten, maar dan krijg je er ook wat voor terug. Tesselesation verandert de geometrie van een model om zo veel meer detail weer te geven. Denk bijvoorbeeld aan een stenen muur waarbij je echt elke steen een beetje ziet uitsteken en net iets anders is dan de steen ernaast. In principe kan dit op alles worden toegepast. Een -misschien wat overdreven- uitwerking hiervan zie je in de volgende afbeelding.

unigine2010-04-1211-50-33-11

Share this post