Ik heb een deuntje in mijn hoofd. Je kent het wel: een stukje muziek dat al dagen lang onwillekeurig in je hoofd springt en ervoor zorgt dat je op de meest random tijdstippen al fluitend of neuriënd rondloopt. Meestal zijn dat soort momenten voorbehouden aan de waanzinnig zoete popnummers waar ik door geïnfecteerd kan raken, maar nu is het één van de fantastische muziekjes die in Super Mario 3D World zitten. Ik krijg er meteen goede zin van. Niet alleen omdat de muziek fantastisch is (dat is ‘ie namelijk), maar ook omdat ik er steeds een herinnering bij krijg van één van de fantastische levels die deze game rijk is. Mario is altijd goed, maar als Mario écht goed is kan er niks tegenop.
Ik zeg tegen iedereen die niet helemaal kapot is van de launch lineups van de nieuwe consoles: “Nintendo heeft het tegengif.” Als je wilt weten hoe puur, ongebreideld plezier er uitziet in gamesvorm zit er weinig anders op: haal een Wii U of stof ‘m van mijn part af, want 3D World staat op zo’n eenzame hoogte dat alleen het recente Mario Galaxy erbij kan. Geen toeval, want hetzelfde team is er voor verantwoordelijk. Deden ze al goede zaken in Super Mario 3D Land op de 3DS, nu worden er nog een aantal scheppen bovenop gedaan en gaat deze game in alle opzichten de recente 2D versies voorbij, inclusief het toch al niet misselijke New Super Mario Bros. U.
3D World doet zijn naam eer aan en is ook helemaal in 3D, waarbij Nintendo er wel ook op de juiste momenten voor kiest om de wereld quasi-plat weer te geven. Het gaat alle kanten uit, letterlijk en figuurlijk, hoewel ze er wel zorg voor dragen dat je doorgaans richting rechts-boven gaat, zodat altijd duidelijk blijft welke richting vooruit is. Maar Mario is Mario, waarom is deze dan zo speciaal? Het is een beetje moeilijk om uit te leggen zonder ongeveer honderd voorbeelden te noemen, maar in de basis komt het er op neer dat zo goed als elk level een andere manier bedenkt om het idee van een platformer uit te beelden. Het is ongelofelijk hoeveel goede ideëen je in het doorlopen van de thematisch georganiseerde werelden tegenkomt, wat er niet alleen voor zorgt dat je elke keer opnieuw met veel plezier door een level heenrent, maar het ook moeilijk maakt om te stoppen. Je wilt altijd even kijken wat ze zich nu weer bedacht hebben om het volgende level interessant te maken.
Het plezier zit hem niet alleen in de levels, maar ook gedeeltelijk in de nieuwe powerup: naast het al bekende arsenaal (die allemaal hun moment krijgen) is vooral het kattenpakje een prachtige toevoeging. Los van het feit dat ik heel blij kan worden van Mario die aan het einde van een succesvol level afsluit met “miauw”, levert het pakje veel mogelijkheden op om levels te verkennen. Je kunt een heel stuk omhoog klimmen als kat en dan kan de pret beginnen, want net zoals eerdere delen is het niet alleen zaak om door een level heen te komen maar is het net zo belangrijk om drie sterren in elk level op te rapen, met als bonus een stempel (te gebruiken in Miiverse) die ook nog in elk level verstopt zit. Die items zitten op de gekste plaatsen verborgen; op bijna onmogelijk te bereiken hoogtes; achter geheime deuren; omringd door gemene vijanden; of gewoon ergens waar je vergeet te kijken.
Voor het bereiken van sommige gedeeltes van de levels moet je zelfs met meerdere spelers zijn, althans, meerdere karakters in het spel. Je kunt het namelijk ook alleen door gebruik te maken van de bizarre kersen die je héél af en toe tegenkomt. Die maken een kopie van je karakter dat met je meeloopt, waardoor je in sommige gevallen opeens met 4 à 5 Mario’s of Luigi’s tegelijk door een level aan het crossen bent. Het is moeilijk om ze allemaal in leven te houden, maar het geeft je als speler wel een fantastisch gevoel. En dat fantastische gevoel, dat is waar 3D World heel goed in is. Dit is weer eens een game die niks anders wil dan de grootst mogelijke glimlach op je gezicht toveren. Het barst van de referenties naar eerdere Mario-games maar vermijdt het gerecyclede gevoel compleet door aan alles een twist te geven die je als speler kunt waarderen én door je tegelijkertijd -zoals ik kan blijven herhalen- om de paar minuten iets te laten doen dat je nog niet had gedaan. In handen van mindere ontwikkelaars zouden veel van die dingen een thema voor een hele wereld zijn, in plaats van iets dat je in één level tegenkomt.
Ik had het eerder al over die sterren die je kunt oprapen en die zijn van groot belang, want zeker als je met meerdere spelers aan de slag gaat (een feature die intussen standaard is in elke console Mario game) is het niet moeilijk om aan het einde van het level de vlaggepaal te halen. Naast de keuze van karakter (naast Mario heb je Luigi met de lange sprong, Princess Peach die langzamer is maar een stukje kan zweven en de rappe Toad) hou je elkaar natuurlijk in leven en ook bij bepaalde sprongen kun je elkaar helpen. Dat blijft leuk voor de gezinnen met kinderen waarbij het vooral belangrijk is om te blijven spelen, maar voor veel mensen (mezelf incluis) levert het te veel onberekenbaarheid en verlies van controle op om écht leuk te zijn. Maar als je dan iedereen hebt weten weg te pesten komt de échte Mario Bros. naar boven en dan is het ook te gek om je (in het laatste deel van de game in elk geval) stuk te bijten op het halen van de sterren. Je hebt ze in mindere mate nodig om verder te komen in de werelden, maar hoe dichter je bij de 100% (en bijbehorende beloning) komt, hoe minder je zult kunnen loslaten dat die ene ster maar niet te pakken is.
Er is dus altijd genoeg te ontdekken in de levels van 3D World, of het nu een geheime uitgang in een spookhuis is, een schier onvindbare ster of een detail in de prachtige omgevingen waar je maar al te vaak achteloos doorheen rent. Voor het geval het nog niet duidelijk was: ik ben zwaar onder de indruk van Super Mario 3D World. Nintendo laat nog maar eens zien dat creativiteit het belangrijkste onderdeel is van het maken van een goede game én dat ze dat als geen ander beheersen. Het helpt enorm dat dit meteen de mooiste Mario game ooit is, ook al zijn de HD-graphics van 3D World bijna het enige dat alleen op de Wii U had gekund. Minimale Gamepad ondersteuning daargelaten is dit een praktisch perfecte game. Nintendo’s laatste console heeft een aantal must-have games nodig om mensen te bewegen er eentje te gaan halen in de winkel, maar een beter vlaggeschip dan Super Mario 3D World kun je je bijna niet wensen. Ab-so-luut verplichte kost.
Super Mario 3D World, ontwikkeld en uitgebracht door Nintendo voor de Wii U op 22 november 2013