13.09.2013
Gaming

Rayman Legends doet Nintendo nog iets voor

By: Patrick Smeets

BlogGaming

Het is toch bizar dat Nintendo een nieuwe console met tablet-controller op de markt brengt en zelf niet lijkt te weten wat ze ermee moeten. Ja, hun games kunnen allemaal zonder TV gespeeld worden, maar de serieuze innovatie die de combinatie van touchscreen en controller in één apparaat zou moeten opleveren komt er niet echt van. Nee, dan Ubisoft, het bedrijf dat bij elke lancering paraat staat met een aantal games. En nadat ze al imponeerden met ZombiU (stomme titel daargelaten) is het nu bijna zover dat ze Nintendo voorbijstreven op hun eigen specialiteit: platformers. Want Rayman Legends is zó goed dat ik begin te twijfelen aan wie hier nou de platformkoning is. En het beste van alles? Je hebt niet eens een Nintendo console nodig om hiervan te kunnen genieten.

rayman-legends-doet-nintendo-nog-iets-vo.jpg
rayman-legends-doet-nintendo-nog-iets-vo.jpg

Rayman Origins, het vorige deel in deze serie die al liet zien dat Ubisoft weet wat mensen zoeken in een platformer, heeft het niet goed genoeg gedaan in de winkel. Dat moet met Legends wel echt gaan veranderen, want alles dat Origins goed deed is in Legends beter. De game draait om Teensies, kleine blauwe poppetjes die gered moeten worden uit de verschillende levels. Elk level heeft er tien, die in meer of mindere mate zicht- en/of vindbaar zijn en je zult al je platformkunsten uit de kast moeten halen om ze allemaal te vinden. Dat hoeft ook niet meteen, want alle levels komen gaandeweg vrij en je kunt een heel eind komen ook als je maar een gedeelte van de Teensies vindt.

2227899-rle3gyrospike

Leuk zijn de levels (in elk geval op de Wii U) waarin je niet je eigen karakter bestuurt maar de omgeving moet manipuleren om te zorgen dat de altijd vooruit rennende Rayman (of welke van de vele karakters je ook gekozen hebt) niet in de lava of de spikes valt, het volgende platform kan bereiken of niet wordt gepakt door een vijand. En ook leuk zijn de levels waarin je bijna een shoot-em-up speelt door te zweven en automatisch te schieten. Ook leuk zijn de levels waarbij je met een schild een karakter moet beschermen. En ook leuk zijn de levels waarin je met je Gamepad de orientatie van het scherm moet veranderen om je karakter de juiste weg te laten bewandelen. Of waarin…nou ja, je snapt het wel.

Wat Legends op fantastische wijze weet te doen is je elk level opnieuw iets anders te geven om te doen, naast de al geweldige platformactie die de ‘normale’ levels je bieden. Er is geen tijdslimiet en de vijanden zijn maar zelden echt gevaarlijk, dus het draait allemaal om exploratie en het is enorm leuk om de Teensies te zoeken en doordat de straf voor het maken van een foutje maar heel klein is wordt het niet snel frusterend. Dat wil niet zeggen dat het makkelijk is, want als je in je eentje speelt wordt het in de laatste helft van de game verdomde moeilijk om die paar Teensies toch te pakken weten te krijgen en daarnaast -een van de weinige kritiekpuntjes- is het wel zo dat als je niemand hebt om de escortmissies met je mee te spelen (erg aan te raden, co-op) de AI niet altijd de logische of te verwachten bewegingen maakt.

rayman-legends-7

Er zit echt heel veel in Legends, op het belachelijke af. Of het nu het verzamelen van beestjes is, de constante beloning die je krijgt voor het vinden van de Teensies en de Lums (geld) in de levels, de muzieklevels aan het einde van elke wereld, de ontzettend goed bedachte eindbazen, de kraskaarten die je kunt gebruiken om een hele berg levels uit Rayman Origins vrij te spelen, de hilarische Kung Foot modus of wat ik dan nog vergeten ben, er zit zoveel in Legends en het is allemaal zo clever in elkaar gedraaid dat het elke vergelijking met de beste Nintendo-platformers doorstaat. Het komt maar zelden voor dat geen enkel aspect van een (platform)game overbodig voelt maar Rayman krijgt het klaar. Het prachtige visuele stijltje en de heerlijke muziek maken het pakketje dan helemaal af en dan valt er weinig meer te zeggen.

Rayman Legends is absoluut verplichte kost. Ik zou kunnen zeggen ‘voor fans van het genre’, maar zelfs dat is niet waar, want als er naast de beste Mariogames één titel is die elke speler kan overtuigen van het feit dat platformgames nog steeds een van de puurste vormen van entertainment zijn die je kunt hebben met een joypad in de hand, dan is het deze game wel. 100% origineel, 100% leuk en helemaal onmisbaar voor wie een Wii U heeft, want deze game is echt op zijn best met een Gamepad in de hand. Zo moet het dus, Nintendo. Zo moet het dus elke keer zijn.

Rayman Legends, ontwikkeld en uitgegeven door Ubisoft voor de Xbox 360, PS3, PC, Vita en Wii U (getest) op 30 augustus 2013

Share this post